Wednesday, July 26, 2006

Sesuatu Yang Terindah - Part 5

hmm..nampaknya konflik akan timbul di cerita ini..

dia macam sibuk sangat, atau buat2 sibuk sampai msg ku pun tak dibalas. Arkghhh memang susah la kalau nak curi hati orang yang tak pernah fikir kan pasal kecurian hati ni..

aku akan menunggu dlm rasa penuh kesangsian...


Sesuatu yang terindah - Part 5
" fia...hazwan nak jumpa kat bawah.." mimie terkekek-kekek ketawa..
ishh..sejak bila pulak dia panggil aku fia nie..?? memang betul2 nak kena budak seekor nie... nak sindir aku la tue...
"dia nak ape? haaa..kau pulak mimie.. sejak bila pulak kau panggil aku fia nie..?? aneh jerk aku dengar.." aku yang terbaring atas katil kesayangku tadi, kini telah berdiri dihadapan cermin.. laju jerk aku bangun bila dengar hazwan nak jumpa aku.. yelah..takkan nak turun macam nie kot..hilanglah keayuan aku..hehehe...

"alah..hazwan boleh panggil kau fia..kitaorang pun boleh jugak kan... betul tak? " judey pulak tiba2 bersuara..
" betul..betul...aku sokong.." mimie pulak menjawab..
"hahahaha..aku lagilah sokong.." diikuti dengan anne...
"weiii..korang berpakat kenakan aku ek? haaaaa...nie yang nak kena nie.." aku pura2 marah.. sebenarnya aku tak kisah pun diaorang nak panggil aku ngan ape2 nama sekalipun.. yelah..fia tue pun nama aku jugak..tak salah pun kalau diaorang nak panggil aku ngan nama tue.. lagipun nama tue comel jugak kan? hehehe..
" alah..nama tue sesuai dengan kau.. nama fisya tue susah nak sebut ar.. kadang2 salah sebut jadi 'pisa' kadang2 jadi 'pizza' pulak..... pastue kadang2 sampai berbelit lidah aku nak sebut tau..." anne bersuara sambil melompat keatas katil aku. laaa..karang patah katil tue, sape nak jawab kat warden asrama..?? aku jugak...
" hahaha..pandai jerk kalau nak bagi alasan kan.. yelah..yelah...korang nak panggil ape pun aku tak kisah.. lagipun ade ape pada nama? " aku akhirnya mengalah..anne, mimie dan judey dah terkekek-kekek ketawa kat belakang aku.. rasa macam nak karate jerk budak-budak bertiga tue...
"haaaa..pegilah siap dulu.. hazwan dah tunggu kat bawah tue..kat pondok depan cafe.." mimie mengingatkan aku..
" yelah..yelah.. nak siap la nie...biarkan dia tunggu kat bawah... kalau dia sayang aku...dia akan tunggu aku biarpun sampai esok pagi... lagipun sure dia bukan sorang kat bawah tue.. dimana ade hazwan..disitu ade donny..." aku mengomel sendiri sambil tanganku mencapai tuala dan pencuci muka.. nak basuh muka jap.. karang hazwan tengok aku macam nie.. dia boleh pengsan kot.. seksi...berseluar pendek dengan t-shirt tanpa lengan...dengan muka yang baru bangun tidur..
"wei..korang dengar ke apa yang aku cakap nie" aku memalingkan muka.. kami berempat berpandangan...
"dimana ada hazwan..disitu ada donny...." mimie, anne dan judey mengajuk percakapanku sebentar tadi.. akhirnya kami sama2 ketawa...
sejak peristiwa time picnic hari tue, aku dan hazwan dah semakin rapat.. dan macam tue ar nama 'fia' tue melekat ngan aku sampai ke hari ini... member2 lain syak yang kami nie sedang bercinta.. tak terkecuali anne, mimie, judey dan kawan2 hazwan yang lain.. cuma diaorang hairan...setiap kali hazwan jumpa aku..donny mesti ikut sama...pastue, diaorang membuat kesimpulan bahawa kehadiran donny tue untuk cover bahawa aku dan hazwan dah couple...kitaorang kononnya tak nak orang lain tahu...hahaha...lucu jugak aku memikirkannya...
tapi sebenarnya kitaorang tak declare ape2 lagi.. tak pernah muncul perkataan sayang, rindu, ataupun cinta diantara kami.. aku pun lebih suka macam nie.. sekadar jadi teman yang rapat... lagipun,hazwan pun tak pernah cakap face to face ngan aku yang dia nak adakan satu relationship yang serius diantara kami...aku tak pernah tahu ape feeling dia kat aku...kawan? kawan baik? girlfriend?
hmm...ntahlah... dan aku pun tak pernah bertanya...tak akan bertanya sama sekali... memang dia ada tunjukkan bahawa dia meminati aku.. tapi semuanya dalam bentuk lagu...puisi...dan kadang2 dalam bentuk gurauan.. tue yang buat aku pening tue.. aku nak dengar dari mulut hazwan sendiri...barulah aku nak percaya and membuat kesimpulan...aku? aku akui aku sayangkan hazwan.. sebagai apa? itu aku tak pasti.. apa yang aku tahu..im happy when we're together...aku mahu dia ada bersama aku dan aku mahu bersama dia..disaat2 aku gembira atau sedih.. thats all...
is this love? hmm..i dont think so...aku takkan jatuh cinta pada hazwan.. love is more than that... trust me..
aku tercari-cari kelibat hazwan... kat pondok? hmm..takder pun... mana nie? takkan dah balik kot...aku lewat 15minit jerk..takkan itupun tak boleh tunggu...isshhh...bosan betul dengan perangai lelaki nie..kalau diaorang lambat,boleh pulak aku tunggu sampai berjam-jam... aku mengeluarkan hp dari kocek jeansku.. apa lagi...nak call budak hazwan tue lah...menyusahkan betul...
" fiaaaaa..."kedengaran satu suara memanggilku... tapi yang aku pasti suara tue bukan milik hazwan..tapi suara tu milik donny... memang benar kata-kata aku tadi... 'dimana ada hazwan..disitu ada donny..' aku berpaling...
"haaaa...hazwan mana? korang nie..ape hal nak jumpa aku lak?" aku masih tercari-cari kelibat hazwan...
" ade...dia pegi toilet jap... tunggu jelah... haaa...mari la duduk dulu.. takkan nak berdiri kat situ kot..." donny mempelawa aku duduk di pondok yang berbentuk cendawan itu.. kalau orang lain tengok..mesti diaorang sangka aku dan donny sedang dating... yelah...romantik semacam jerk pondok nie..dengan lampu warna-warni pulak tue..hehehe...
25 minit berlalu....hazwan tak muncul-muncul lagi.. donny pulak buat tak tahu... mana hazwan nie? takkan pegi toilet sampai 20 minit kot... dia wat ape kat toilet lama-lama... dia pegi buat toilet kot.. aku mulai bosan...
" weiii.. mana hazwan nie? kata tadi pegi toilet..takkan lambat sangat...isshhh..." aku mula merungut...
"ehhh..manalah aku tahu... nak call pun. handphone dia ade kat sini... haaa..buku dia pun masih kat sini.... takper laaa...fia tunggu sini... aku pegi panggil dia jap.. ade problem kot..." donny berkata sambil berlalu pergi...
"tengokkan sekali handphone dan buku2 hazwan tue" pesannya lagi..
problem? entah2..dia dah balik tidur kat hostel...tapi, nape tak bawak barang2 dia nie sekali...ermm...maybe hazwan pengsan kot kat toilet.. ataupun dia jatuh kat toilet pastue cedera... manalah tau kan... kepala aku dah mula memikirkan sebarang kemungkinan... tiba2 timbul rasa bimbang dihati..ishh..tak baik aku fikir yang bukan-bukan... aku memujuk diri sendiri..
10 minit kemudian...masih tidak kelihatan kelibat hazwan.. begitu jugak donny... isshhh..diaorg pegi mana nie? takkan diaorang nak aku duduk sini sorang2 pulak... dah nak masuk kul 10malam nie... rasa macam nak blah jerk.. tapi macam mana ngan buku and handphone hazwan nie? takkan nak tinggalkan kat sini? kalau hilang...aku jugak yang jenuh mengganti.. bukannya murah nie.. 3 kali ganda mahal daripada handphone nokia 3200 aku...
aku merungut sendiri... dahlah banyak keja aku tak siap lagi..diaorang nie buang masa aku jelah...alah..aku balik jelah... hp and buku nie aku bawaklah sekali.. kalau hazwan nak.. pandai2lah dia nak cari aku... haaa..ade jugak peluang aku nak jumpa dia lagi...haha...
tiba-tiba kedengaran handphone berdering...yang pasti bukan handphone aku.. hmmm...sah... handphone hazwan yang bunyi...
aku mencapai hp tersebut.. 1 missed call... ishh..sape pulak yang telefon nie? nak angkat ke tak kalau bunyi lagi?seperti yang aku jangka...hp itu berdering lagi... aku melihat nama yang tertera di skrin telefon... 'sayang..'...
aku terpaku seketika...sayang? girlfriend dia ker? jantung aku berdegup laju..kubiarkan hp itu berdering... 2 missed call... aku cuma mampu memandang.. entah kenapa aku sedih sangat saat nie.. cemburu? marah? atau kecewa barangkali.. entahlah..aku pun tak pasti...
3 missed call..4 missed call..5 missed call...dan seterusnya... aku tetap cuma mampu melihat...tanpa sepatah kata.. aku kaku...entah kenapa dunia seakan-akan sepi.. nafas aku seolah-olah terhenti... apa nie? kenapa dengan aku?
handphone itu berbunyi lagi..kali ini dengan nada dering yang berbeza.. aku melihat skrin telefon tersebut...1 message received... aku menarik nafas...terketar-ketar aku mencapai hp tersebut... tanpa kusedari aku menekan butang 'read'... tanpa berfikir panjang...
' abang kat ner nie? nape tak jawab bila ayang call? i miss you dear... i miss your sweet kiss...'
handphone itu berbunyi lagi...menandakan satu lagi message tiba.. seperti tadi..aku terus menekan butang 'read'...
'haaa..jangan kata yang abang sedang bersama fia.. dahlah tue bang..jangan permainkan dia lagi..kesian dia tau...abang tahu tak...ayang rindukan abang.. call me back when you read this ok... i love you...bye..'
aku tersentak...dan kali ini aku tidak mampu menahan hati dari mengalirkan airmata..aku kecewa...aku sedih sangat..aku berdiri dan melangkah lemah... ahh..kenapa aku mesti kecewa? aku kan tak ade apa2 perasaan kat dia..
kenapa aku mesti menangis? dia cuma teman rapat aku...jauh sekali untuk mengakui bahawa aku cintai dia.. kenapa mesti aku bersedih? sedangkan aku sendiri tidak pernah memberinya cinta.. tapi yang pasti..saat ini... aku benci hazwan...aku benci hazwan...damn..!!!aku nak balik...aku tak nak tunggu lagi... aku nak balikk....
tiba2 handphone itu berbunyi lagi... aku pantas melihat pada skrinnya.. ternyata bukan telefon hazwan yg berbunyi.. tapi handphone aku...one message received..
'' fia...stop right there... and turn left...''
dibawah cahaya bulan, satu kelibat yang aku kenali sedang berdiri.. entah kenapa kaki ini kaku..terhenti dari terus melangkah...dia berjalan menuju kearahku..dan sekarang dia betul-betul ada dihadapanku..dia mengangkat daguku...memperlihatkan wajahnya yang tenang...juga wajahku yang terhias dengan deraian air mata...
aku biarkan dia mengesat airmataku yang semakin deras mengalir... aku biarkan dia memeluk aku... aku sangat perlukan seseorang untuk memujukku..
"fia..im sorry..." dia meminta maaf.. untuk apa? aku pun tak pasti...
"wan bukan sengaja nak buat fia menangis..." dia memujuk.. namun kata-kata itu buat airmataku semakin laju mengalir.. aku tunduk membisu..ahh..macam mana dia tahu air mata ini tumpah kerana dia? pelik..
"im sorry sayang...plz..janganlah menangis... fia marahkan wan ya? " dia memujuk lagi... aku semakin binggung..
"sebenarnya orang tue tak wujud pun...kalau fia tengok betul2...tue kan no fon wan yang satu lagi.." dia memberi penjelasan.. what?? aku terkejut namun sedikit lega.. cissss....bodohnya aku.!!! kenapa aku tak perasan no tue tadi... ahhh..mudah sekali aku ditipu... benci..!! tapi yang pasti...aku tak suka jika watak 'sayang' itu benar2 wujud...
'' tue lah...kenapa degil sangat nie? wan dah berkali2 tanya ape perasaan fia kat wan.. tapi..fia x pernah pun cakap apa2 kat wan.. wan nak sangat tahu perasaan fia kat wan..sebab tue buat cam nie... sorry...i know this is wrong...tapi wan dah nampak segala2nya tadi...and i know...fia jugak ade perasaan yang sama kat wan kan? '' suara hazwan benar2 buat aku tak mahu berhenti menangis.. tapi..bila masa pulak dia berkali2 tanya perasaan aku kat dia..? kalau nak tahu ape feeling aku kat dia tanya la face2 face.. janganlah sampai buat aku macam nie... dah nak gugur jantung aku... benci...sakit hati aku...!!!
'' kalau iya pun jangan buat macam nie..!! '' ucapku geram sambil mengesat ari mata.. malu sey..
daguku diangkat...dia tersenyum... tangannya mengesat sisa airmataku..
'' dengan air mata nie..wan dah dapat tahu ape perasaan fia.. and dont u ever lie about it... ''
'' fia tak suka wan buat macam tu...!! fia x suka ditipu..!! '' aku memasamkan muka... dia senyum lagi...
"im sorry dear...but now i just wanna hear it once...rite here... ikhlas dari hati fia...do you love me?" dia memperkemaskan pelukannya..
" no...you dumb! i hate you..." tanpa kusedari aku membalas pelukannya...
------------end part 5--------------

No comments: