Thursday, July 29, 2010

Yg Ku Mahu pt19

“Siapa yang ada dalam hati Sue sekarang?”, Wajah Seha dipandang seketika. Kemudian matanya kembali semula merenung air dalam parit besar. Siapa dalam hatiku sekarang?. Wan Adli..kemana agaknya lelaki tu?. Faizal...Suraya senyum sendiri. Boleh ke dia menerima hakikat yang aku menyayangi dia lebih dari seorang sahabat?
“Boleh along cakap sikit dengan Sue?”, Persoalan Seha dibiarkan tanpa jawapan.
“Kalau betul keputusan Sue terima Faizal itu datang dari hati Sue sendiri..kenapa tak terus terang saja dengan Faizal yang Sue anggap dia lebih dari seorang kawan?”

“Kalau ianya mudah macam yang along cakap sekarang, dah lama Sue buat”,
“Ada penghalang ke antara kamu berdua atau sebab perjanjian tu. Perjanjian tu boleh ditarik balik...Sue berhak katakan apa yang Sue rasa sekarang”,
“Along rasa Faizal boleh terima Sue sebagai kekasih sedangkan dalam hati dia Sue cuma sahabat dunia dan akhirat?.
“Perasaan macam tu boleh diubah, bukan tak pernah kita dengar sahabat yang akhirnya jadi kekasih. Ada jugak sahabat yang hanya kenalan biasa boleh jadi kekasih bahkan ada yang boleh sampai kejinjang pelamin. Sue dengan Faizal dah kenal hati budi, along tengok pun serasi”. Suraya senyum. Dipandangnya wajah Seha dengan rasa kasih. Dia tahu Kak Longnya belum tahu apa yang berlaku ke atas dirinya.
“Boleh dia terima Sue kalau dalam hati dia sekarang ada orang lain yang dia sayang?”. Seha diam terkaku. Dia tak menyangka yang Suraya menanggung sesuatu yang menyeksakan perasaan sendiri.
“Sue pasti yang Faizal ada orang lain?”,
“Kalau kenyataan itu keluar dari mulut Faizal sendiri. Apa lagi yang Sue nak katakan”,
“Mungkin dia nak menduga Sue atau mungkin dia hanya rapat sebagai kawan di sana?”,
“Kenapa pula dia nak menduga, Sue cuma kawan saja bukan kekasih”,
“Sue pastikan ke yang perhubungan Faizal dengan budak tu masih terjalin. Setahun tu masa yang panjang Sue..macam-macam boleh terjadi”.
“Kenapa nak fikirkan benda yang dah pasti kenyataannya yang Faizal tak akan menerima Sue. Sue tak mahu fikirkan benda yang tak elok Along”,
“Along bukan nak suruh Sue buat benda tak elok. Apa salahnya Sue cuba bagi tahu Faizal apa yang Sue rasa. Mana tahu Faizal pun sama macam Sue tapi dia tak mahu berterus terang?”, Suraya tersengih. Dibiarkan kakinya dibasahi air parit yang jernih. Ada ke perasaan sebegitu dalam diri Faizal. Perasaan sayang seorang sahabat itu mungkin ada tapi untuk lebih dari tu mungkin tidak agaknya.
“Selama ini takkan Faizal tak tunjuk lansung pada Sue yang dia suka?”, Suraya geleng kepala. Kata-kata gurauan Faizal empat tahun dulu tergia di telinganya.
“kalau dalam masa tiga tahun lagi kau tak punya sesiapa..aku pinang kau”,.Kepalanya tertunduk. Itu hanya sekadar gurauan dan tak mungkin boleh jadi kenyataan. Perlu ke diceritakan pada along.
“Suka tu tak tahu la, mungkin suka sebagai kawan sebab kami dah kenal lama”, Seha diam.
“Perlakuan dia?”, Suraya ketawa. Gelihatinya melihat Seha yang beriya iya mencari bukti bahawa Faizal menyukainya.
“Perlakuan yang macam mana?”,
“Ada tak dia pegang tangan Sue ke?”, Dahinya berkerut. Pegang tangan, rasanya kalau setakat melintas jalan tu pegang tangan biasa la agaknya sebab aku memang jenis takut nak melintas seorang diri. Kepalanya terbayangkan peristiwa di panggung wayang dan di kedai makan. Kalau yang itu macam mana pula?. Dipandangannya wajah Seha.
“Kalau setakat melintas jalan tu biasa la along”,
“Along tak tahu apa yang terjadi di antara kau dengan Faizal tapi apa yang along nampak Faizal tu macam suka pada Sue”,
“Suka seorang kawan”,
“Bukan..masa kamu bertunang along tengok dia lain. Sukanya lain macam. Dia pernah luahkan apa-apa pada Sue?’, Suraya ketawa lagi.
“Kalau ada pun cerita dah lama la along”, Seha ketap bibir.
“Mana tahu kisah lama muncul kembali”, Tawa Suraya terhenti pantas kepalanya digelengkan. Seha geram melihat Suraya yang senyum seperti mengejek dirinya.
“Ikhlas dihati Sue sukakan Faizal. Along nak Sue jawab serius bukan main-main”, Bibirnya yang tadi mengorek senyum hilang seketika. Anak ikan yang kecil bermain didalam air parit besar di renung dalam. Ikhlas?. Ye atau tidak..entahlah.
“Suka...sebagai kawan”,
“Apa salahnya Sue mencuba. Kalau memang kenyataan Faizal tak menerima Sue, Sue kena tabah. Sekurang-kurangnya Sue dah luahkan apa yang terbuku dalam hati tu. Jangan biarkan perasaan tu hanya dalam khayalan, nanti akan menyeksa diri sendiri. Setiap masalah itu seperti jalan yang lurus.Ingatlah lah setiap jalan buntu, ada harapan diselekoh”, Suraya masih lagi tunduk merenung air parit yang mengalir. Seha bangun, dipegangannya bahu Suraya.
“Kalau bukan Sue sendiri yang mengubahnya, siapa lagi yang mampu menolong”, Ditepuknya bahu Suraya perlahan dan berlalu meninggalkan Suraya keseorangan.

Bunyi cengkerik menyentak lamunannya. Angin malam yang sejuk mencengkam tubuh. Perlahan tingkap ditutup. Berbagai persoalan yang bermain difikirannya. Kata-kata along siang tadi masuk satu persatu dalam hatinya. Berjam lamanya dia merenung damainya malam mencari jalan penyelesaian. Kata along jangan biarkan perasaan ini hanya dalam khayalan nanti akan menyeksa diri sendiri. Memang perasaannya terseksa sekarang. Mencari, menunggu, mengharap dan akhirnya kecewa yang dia miliki. Sinaran cahaya dari komputer menerangi bilik kecilnya. Skrin dipandang lama, jemarinya teragak-agak untuk menaip.
Dimanapun aku berdiri, kau kan tetap aku ingati. Kau selalu dekat dalam hati ini dan tak pernah seharipun hari-hari yang berlalu tanpa aku merinduimu. Perasaan ini datang bukan dipinta dan ia juga datang bukan kerana di paksa. Kita hamba hanya mampu menerima jika ini yang sudah di anugerahkan olehNya..... Maafkan aku Faizal.
Matanya terpejam rapat, satu keluhan yang berat keluar dari bibirnya. Kotak tertulis send pada skrin ditekan. Digenggamnya mouse yang berada di atas meja. Andai aku bukan untuk dirimu....aku terima!.
Matanya dipejam kemudian celik semula, berulang kali email dibuka dan ditutup. Sebarang berita dari Faizal tak diterima. Hatinya mula tak keruan. Email tak sampai ke atau dia dah baca atau mungkin dia delete tanpa membacanya. Berbagai andaian bermain dikepalanya. Rasanya dah hampir seminggu email dihantar tapi sebarang reaksi atau jawapan dari lelaki itu tak diterima. Mungkin dia marah atau mungkin juga dia tak ambik peduli lansung atau mungkin dia terlalu sibuk tak sempat nak bukak email. Matanya pejam lagi, cahaya dari skrin komputer menyilaukan mata. Suara Najwa dari interkom mengejutkan lamunan.
“Sue...bos nak jumpa”,
“Ok thanks”. Pantas buku kecil di ambil dan keluar dari bilik. Saat dia melintasi meja Najwa gadis itu tersenyum
“Kenapa?”,
“Takde apa..ermm..Sue muka kau pucat”, Najwa berseloroh.
“Ye ke..tak cukup tidur kot”, Suraya sengih dan berlalu dari meja Najwa. Sejak kebelakangan ini dia nampak Suraya macam orang tak keruan. Duduk dihadapan komputer, renung komputer berjam lamanya. Lebih banyak berdiam berbanding dulu dia seorang yang happy go lucky. Mungkinkah kerana Zairul gadis itu berubah rupa. Zairul dah tiada disini, entah apa yang berlaku di antara mereka dia sendiri tak pernah tahu. Tahu-tahu Zairul buat keputusan ke luar negara untuk sambung belajar. Dengar kata Zairul kecewa kerana Suraya tapi dalam masa yang sama pula Zairul akan bertunang dengan Najiha. Rupa-rupanya perempuan yang aku bertembung dibilik Suraya itulah Najiha. Agaknya dia datang tunjuk perasaan kot. Tak faham aku orang sekarang bercinta. Kata cinta tapi ikat pula hubungan dengan orang lain. Kan ke tak betul namanya. Boleh buat orang lain sakit hati. Satu keluhan keluar dari bibir Najwa. Kasihan Sue dah la tunang jauh lepas tu dugaan kat sini pula tak tertanggung. Bila agaknya Faizal nak balik?.

“Seringnya ku terfikir sampai pernah, tak jua kutemukan jalan keluarnya, jika memang bukan ini sudah tamatkanlah, keranaku tak mau waktu ku terbuang. Jangan memaksakan ini jika memang bukan ini. Kerana sesuatu yang peka buat kita jadi masalah. Yang ku mau ada dirimu tapi bukan begini keadaannya, yang ku mau selalu denganmu. Jika Tuhan mau begini rubahlah semua jadi yang ku mau. Kerana ku ingin semua berjalan seperti yang ku mau”

Alunan lagu nyayian Kris Dayanti menusuk corong telinganya. Setiap bait kata yang berkumandang menyentuh perasaannya. Kertas kerja yang berada dihadapannya kini kosong sepertimana fikirannya sekarang yang turut kosong. Tak semua yang diingini menjadi seperti yang dia inginkan. Keluhan keluar dari bibirnya, kenapa aku mesti mengeluh?. Lama dia merenung komputer dihadapannya. Pantas tangannya menekan tetikus pada komputer. Anak panah pada komputer digerakkan ke kiri kemudian jarinya menekan tetikus dan ditekan bebutang key board, menaip sesuatu pada skrin. Bibirnya menguntum senyum email dari Faizal. Dah hampir sebulan lelaki itu tidak menghantar khabar. Tangannya menekan tetikus sekali lagi. Matanya meneliti setiap ayat pada skrin.
‘aku akan balik hujung bulan ini!’
Ringkas! Terlalu ringkas pesanan yang ditinggalkan. Tanpa catatan waktu dan masa dia akan tiba disini. Dicapainya kalendar yang sedia ada di atas meja. Sekarang dah masuk bulan Disember. Bibirnya menguntum senyum, terlalu cepat masa berlalu tanpa tahu sudah berbulan masa pergi tanpa disedari. Dia rindu dengan wajah itu yang selalu bermain dalam mimpinya. Seketika fikirannya tiba-tiba binggung. Bibirnya yang tadi dihiasi dengan senyuman hilang tiba-tiba. Bagaimana perasaannya nanti bila berhadapan dengan lelaki itu?. Tabahkan dia menerima kenyataan yang akan dibuat oleh lelaki itu?. Satu keluhan keluar dari bibirnya...apa pun keputusan yang lelaki itu buat akan diterima dengan rela !.

Penerbangan dari London sudah selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa KLIA. Suara petugas mengumumkan ketibaan penumpang-penumpang. Semua kerja dilakukan dengan pantas dan teratur. Berbaris orang keluar dari pintu keluar yang diawasi oleh pegawai Kastam. Puan Zarina tegak berdiri, lehernya panjang mencari Faizal. Rindunya dia dengan wajah anak sulung kesayangan. Bibirnya tersenyum bila melihat wajah yang dicari tetapi senyuman itu cuma seketika bila melihat seorang gadis disisi Faizal. Melihat dari perilaku gadis itu yang tangannya mesra memaut lengan Faizal, Zarina pasti ada sesuatu di antara mereka. Rafeah yang tadi tersenyum turut terdiam, dia pusing kebelakang mencari Suraya tapi Suraya sudah hilang entah kemana. Faizal meluru memeluk Puan Zarina. Rafeah turut dipeluk Faizal.
“Kenalkan Sherina”, salam Sherina disambut perlahan. Dahi Zarina berkerut ingin bertanya lebih lanjut dengan Faizal siapa gadis yang pulang bersamanya ini. Seingat dirinya waktu Faizal kesana tidak ada pun peserta perempuan. Selepas bersalaman Sherina minta diri, gadis itu menarik tangan Faizal jauh dari Zarina dan Rafeah. Zarina hanya memandang dan sekali lagi Zarina menahan rasa bila tanpa segan silu Sherina mengusap pipi Faizal. Zarina tersentak, Rafeah disisinya hanya tunduk memandang lantai yang berkilat.
“Suraya mana?”, Rafeah kelu.
“Dia ketandas sekejap”. Rafeah main serkap jarang pada hal dia sendiri tak tahu dimana anak gadisnya sekarang. Patutlah Suraya tiba-tiba menghilangkan diri semacam dia tahu apa yang akan terjadi. Kalau dia melihat semua ini pasti hatinya terluka. Zarina melihat jam ditangan, kerisauan bertandang dihatinya. Faizal pulang tanpa diduga dengan perempuan lain dan Suraya pula hilang tiba-tiba. Jauh disudut hati Zarina, sampai kerumah nanti akan di siasat pada Faizal apa yang sudah terjadi.

Habis sahaja lagu berkumandang ditekan punat rewind. Tiba-tiba ditekan pula punat stop, kemudian play dan stop semula. Keadaan sepi hanya bunyi kapal terbang berlepas dan hon-hon kereta mengambil penumpang memenuhi suasana. Hatinya jadi tak keruan. Setengah jam masa sudah berlalu tapi batang hidung mak masih tak nampak. Nun ditempat menunggu teksi tercegat seorang gadis yang dia kenali. Sherina! pasti dia balik kesini bersama Faizal. Tapi untuk apa?. Kalau diikutkan pada jadual program mereka masih ada lagi baki empat bulan. Kata Puan Zarina, program mereka selesai sebelum waktunya dan kerana itu mereka pulang tidak pada tarikh yang ditetapkan. Limosin putih itu berlalu membawa Sherina. Tidak lama kemudian terpacul Puan Zarina, mak dan Faizal. Kepalanya ditundukkan sedikit bimbang kalau-kalau mereka nampak dia disitu, hatinya lega bila sebuah van datang meletakkan kenderaan disebelah keretanya sekali gus menghalang dari dilihat dek Faizal. Suraya keluar dari dalam kereta dan berdiri disisi van. Dari kejauhan dia memandang. Ada ceria di wajah lelaki itu, mungkin kerana ceria dapat pulang bersama Sherina buah hati kesayangannya atau mungkin ceria kerana dapat bertemu keluarga yang dirindu. Namun jauh disudut hatinya ada persoalan yang bermain..adakah kau pulang kerana luahan yang aku sampaikan?.

Rafeah mengeleng kepala bila wira maroon berhenti dihadapannya. Kemana saja Suraya menghilang?.
“Kamu kemana tadi?”,
“Err..sakit perut tak sempat nak bagi tahu mak”,
“Kot iye pun tepuk bahu mak pun cukup la ini tak hilang macam tu saja. Makcik Zarina kamu kirim salam, dia suruh datang kerumah besok”, Suraya angguk. Kirim salam je, lain-lain takde ke?.
“Ada apa?”,
“Dia buat kenduri kesyukuran”. Mata Rafeah merenung gelap jalan, sesekali dia menoleh kearah Suraya yang sedang memandu.
“Kamu dengan Faizal macam mana?”, Dahi Suraya berkerut.
“Macam mana apa?”, soalnya pura-pura tidak mengetahui maksud Rafeah. Hatinya berdegup kencang. Ya Allah..janganlah mak tanya yang bukan-bukan. Getusnya sendiri.
“Macam mana hubungan kamu selama ni?”,
“Biasa”. Sepatah sahaja ayat yang keluar dari mulut Suraya.
“Kenapa mak pandang orang macam tu?”, Rafeah diam lantas mengeleng kepala.
“Kamu tahu Faizal balik dengan siapa tadi. Kalau tak silap mak Sherina nama budak tu. Kamu kenal Sherina tu siapa?”,
“Ooo..Sherina. Dia staff kita orang juga, sama-sama pergi program kerja tu tapi dia datang kesana dua bulan lepas Faizal berangkat”, Rafeah diam. Suraya semacam tahu apa yang dia fikirkan. Kalau kawan sekerja tak salahlah kalau mereka pulang berdua tapi yang musykil dihatinya perlakuan antara Faizal dengan perempuan tadi tak melambangkan lansung mereka kawan biasa. Mesranya semacam. Aku rasa Zarina juga fikir seperti mana yang aku fikir sekarang kalau tak masakan tadi Zarina macam tak senang duduk je. Lebih lagi bila budak perempuan tu berani usap pipi Faizal dihadapan mereka. Ada kesalan dihati Zarina dan dia disitu hanya tunduk buat-buat macam tak nampak. Pulang tadi berulang kali Zarina bertanyakan Suraya, Zarina risau dengan Suraya yang tak muncul-muncul sehingga mereka anak beranak mahu pulang. Tapi aku bersyukur Suraya tak melihat semua itu dengan mata kepalanya sendiri.

“Seronok la member abang dah balik”. Bahunya disentuh Najwa.
“Lepas ni Kak Yati kita tunggu kad sampai kat meja je”, Najwa menambah. Kak Yati cuma ketawa. Suraya sengih dia tak tahu reaksi apa yang patut ditunjukkan, bersikap selamba atau turut ketawa bersama mereka pura-pura gembira.
“Sue dah bincang tarikh dengan Faizal?”,
“Ada lagi lima bulan kak. Kenapa nak sibuk-sibuk sekarang”,
“Hei budak ni orang kenalah buat persediaan dari awal. Betul tak Najwa?”,
“Betul la cakap Kak Yati tu. Aku ni bertunang je terus prepair apa yang patut. Senang diri sendiri juga nanti”,
“Itu kau bukan aku”,
“Amboih kau ni mulut takda insuran ye. Kau dah sampai hari besok kau tau la macam mana kelam kabut tidaknya”,
“Sampai hari besok aku panggil kau je jadi tukang cover”, Kak Yati ketawa mengekeh bila Najwa muncung sedepa.
“Kalau kau nak apa-apa besok Sue cakap je dengan aku. Contact aku ramai”, Di iyakan kata-kata Najwa. Dia tak mampu tersenyum lebih-lebih lagi bila terlihat kelibat Faizal dan Sherina yang sedang minum disatu sudut restoran. Mujur Najwa dan Kak Yati tak nampak mereka kalau tidak isu lain pula yang timbul. Cepat-cepat dilarikan pandangannya kearah lain bila terperasan Sherina yang memandangnya. Bencinya aku tengok telatah Sherina semacam nak tunjukkan yang dia dah berjaya memiliki Faizal. Cemburunya meluap. Ditarik nafas dalam-dalam. Kenapa aku berperasaan begini?. Argh apa dia orang nak buat gasaklah.

Majlis resepsi menyambut kepulangan Faizal dan Sherina sekaligus meraikan kenaikkan pangkat Faizal yang dilantik menjadi ahli Lembaga Pengarah baru berjalan dengan lancar. Walaupun hanya sekadar jamuan kecil tetapi keceriaan jelas terpancar diwajah Faizal. Suraya duduk disatu sudut. Ketua Pengarah mula berucap dan beberapa hadiah sudahpun disampaikan. Sherina yang duduk bersebelahan dengan Faizal menjelikkan matanya dari terus memandang. Air teh yang sejuk diteguk perlahan. Malas rasanya nak pergi ketempat minuman mengambil air teh yang baru. Beberapa kakitangan yang lalu dihandapannya hanya tersenyum menyapa. Najwa datang menatang sepinggan mee hon goreng ditangan. Dilabuhkan punggung disisi Suraya.
“Kenapa muram, sepatutnya gembira tengok cik abang berjaya?”,
“Mana ada muram, biasa je”,
“Kau banyak termenung sekarang ni Sue..kenapa?”,
“Bukan termenung tapi berfikir”,
“Benda apa yang kau nak fikir teruk-teruk sangat. Besok kepala tu beruban baru tahu”,
“Biarlah beruban tak payah aku pergi kedai warnakan rambut”, Pehanya dicubit Najwa. Mereka sama-sama ketawa. Mata mereka kini tertumpu pada Sherina dan Faizal. Suraya terdiam bila melihat Sherina dengan selamba memaut bahu Faizal sambil ketawa. Ditoleh pada Najwa, Najwa juga turut memandang kearah Sherina.
“Kau tengok Sherina tu, aku pula yang meluat”, Najwa bersuara.
“Aku ke tandas sekejap”, Suraya bangun keluar dari majlis yang bising dengan suara ketawa dan bunyi lagu-lagu yang berkumandang. Melihat beberapa orang yang berbual sambil ketawa memeningkan kepalanya. Dia harus keluar dari situ untuk menenangkan hati dan dia juga harus lari dari dipersoal dek Najwa selepas melihat perilaku Sherina. Pasti Najwa berfikir yang bukan-bukan. Sejak Faizal balik kesini tak pernah sekalipun dia berbual dengan aku, telefon pun tidak, datang kerumah jauh sekali. Sibuk benar ke dia atau sibuk melayan karenah Sherina?. Yang si Sherina tu pula macam tak ada lelaki lain yang dia nak kepit selain dari Faizal. Sakit jiwa aku. Aku kat sini macam tunggul mati menunggu tapi sepatah ayat pun Faizal tak bersuara dengan aku. Cukup je tanya aku sihat ke tidak aku dah puas hati. Bukannya aku nak suruh di tatang aku pun. Cepat-cepat disimbah muka dengan air paip. Wajah yang basah didalam cermin direnung lama. Cemburu ke aku?. Astagfirullallah...kenapa aku berperasaan sebegini teruk?.

Kotak baldu kecil berwarna biru itu dikeluarkan dari dalam laci. Dihembus permukaan kotak baldu yang sedikit berhabuk. Lama kotak baldu ini terbiar tanpa dijenguk. Perlahan-lahan dibuka, sinar permata dari cincin emas bermata satu itu menyerlah. Cantiknya masih kekal seperti dulu. Tak berubah sedikitpun dimakan masa. Alangkah baiknya jika cinta juga sebegini. Kekal dengan satu perasaan tanpa berubah walau dihimpit jiwa yang lain.
“Seorang je?”, Suraya tersentak. Nyaris kotak baldu biru itu jatuh dari tangannya. Kotak baldu dilontar kedalam laci.
“Kau ni dari dulu tak habis-habis mengejutkan aku. Kalau iya pun bagi la salam”
“Ok ok”. Faizal keluar menutup pintu. Tak lama kemudian pintu diketuk dan terjengul kepala Faizal.
“Assalamualaikum..boleh aku masuk?”, ketawa kecil keluar dari bibir Suraya.
“Waalaikumsalam..masuklah pintu tak kunci”, Kini giliran Faizal pula ketawa. Perlahan ditarik kerusi dan duduk dihadapan Suraya.
“Sihat?”, Senyum menguntum dibibir sambil mengangguk kepala. Tiba-tiba dia gugup bila Faizal merenungnya lama. Duduknya mula tak selesa.
“Zal..oii...kenapa pandang aku macam nak makan?”, Pecah tawa dari bibir lelaki itu. Suraya cebik bibir, geram hatinya melihat gelagat Faizal.
“Aku cari perbezaan pada diri kau mana tahu kot-kot dah berubah. Ermm..masih macam dulu cuma kau kurus sikit. Kau rindu kat aku ye?”,
“Hei..please la buang karen aku je rindu kat kau”,
“Sampainya hati”, Faizal mencuka. Suraya ketawa.
“Ok la rindu juga, jangan la buat muka seposen tak handsome lansung”, Faizal sengih.
“Kenapa duduk sini, orang lain semua tengah berseronok kat luar tu”,
“Saja bawa diri”,
“Bawa diri ke nak jauhkan diri dari aku?”
“Sorry..apa kau cakap ?”,
“Jangan la buat macam tu aku tak suka”,
“Aku tak berniat pun. Aku duduk sini sebab kepala aku pening tengok orang ramai sangat. Kau bukannya tak kenal aku cepat rimas bila keadaan sesak macam tu”,
“Mana tahu sebab aku tengok kau banyak berubah. Lebih banyak diam dari bercakap”,
“Aku..errr”. Digaru kepala yang tak gatal.
“Kenapa tak datang rumah kelmarin?”,
“Ada hal err..jumpa Aina”, Suraya bercakap mengikut gerak hatinya. Pada hal Aina sendiri dah lama tak dengar khabar. Arghh aku menipu pun bukan kau tahu. Wajah Faizal dipandang, ingin rasanya dia bertanyakan tentang email luahan yang dihantar dulu. Tiba-tiba telefon Faizal berbunyi. Dia menjawab perlahan sesekali kepalanya terangguk-angguk.
“Aku keluar dulu, Sherina panggil”. Pantas Faizal berlalu keluar tanpa sempat Suraya bersuara. Lagi-lagi nama Sherina yang disebut. Kertas kosong diatas meja diconteng- conteng seperti meluahkan perasaan marah yang terbuku dalam hati. Tangannya terhenti. Melihat dari reaksi Faizal seperti tidak ada apa yang pernah berlaku. Dia dapat ke tidak email tu?. Atau dia dah dapat tapi masih bersikap selamba?. Bermacam persoalan bermain difikirannya.

Pen hitam yang dihiasi warna emas itu dibiarkan berguling di atas meja. Kejap ke kiri, kejap ke kanan. Matanya masih lagi memandang kearah bilik Faizal. Rasanya dah setengah jam Sherina disitu..apalah yang dibualkan sampai tak ingat waktu lunch. Kalau tak kerana janji Faizal nak keluar lunch bersamanya, pasti dia tak menunggu lama sebegini. Perut aku dah berkeroncong teruk sangat ni. Nak jumpa dia ke tidak?. Kalau aku masuk dalam bilik tu mesti Sherina tarik muka masam sedepa. Ermm..tunggu lagi lima minit la. Kurang dari tiga minit kelibat Faizal muncul dimuka pintu.
“Sue..sorry la kita keluar lain kali ye, aku ada hal ni”
Matanya terpandang kelibat Sherina yang berdiri dibelakang Faizal. Tentu ada hal dengan Sherina la tu.
“Its okey”,ujarnya perlahan.
“Aku keluar dulu..jumpa petang ye”,
Faizal dah pun pergi, matanya melirik jam di dinding. Dah hampir pukul 2. Kalau nak makan ada lagi 15 minit. Nak makan dengan siapa ye. Najwa mesti awal-awal dah keluar dengan Shahril. Rugi aku tak ikut masa di orang offer tadi. Mana la aku tau Faizal tak jadi nak keluar lunch, kalau aku tahu sebelum jam 1 tadi aku dah lesap. Yang Faizal ni pun satu cuba la tanya aku nak makan ke tak, nak tolong belikan ke tak. Sejuk la sikit hati aku ni. Ini tak haram satu soalan pun dia tak tanya. Dia tak tahu ke aku menahan lapar sampai mengantuk ni sebab dia. Perutnya berbunyi, tak boleh jadi ni, masuk lambat sikit la bukannya bos tau pun. Pantas di ambilnya kunci kereta.

Nak makan kat mana ye. Pekena nasi ayam la hari ni, sama macam menu semalam pun tak kisah la janji aku dah suka nasi ayam tu. Matanya meliar mencari tempat parking yang kosong. Dapat, terus keretanya masuk ke petak parking. Suraya memilih tempat disatu sudut yang agak terlindung. Makan kat sini lagi best ada pcivacy sikit...dia senyum sendiri. Sedang asyik menyuap matanya terpandangkan sepasang pegunjung yang sedang makan, Faizal dan Sherina. Mesra sungguh..hal penting yang dikata dek Faizal tadi rupanya keluar makan. Penting sungguh lunch bersama Sherina sehingga janji yang dibuat bersama aku dimungkiri begitu sahaja. Ye la siapa aku ni kalau nak dibandingkan dengan Sherina tu. Kalau banding dari segi cantik tu rasanya aku kalah, Sherina gadis up to date, gadis kota. Aku orang kampung dulu pun kerja kilang je. Menyebut perkataan kilang tiba-tiba wajah Zairul menjelma dikaca mata. Air matanya menitis. Cepat-cepat diseka takut andai pelanggan lain nampak. Bagaimana agaknya Zairul sekarang, bahagia agaknya dia kat sana, aku kat sini saja yang makan jiwa. Isk..apa la aku ni depan rezeki nak sedih-sedih. Diteruskan suapan tapi seleranya semakin kurang bila matanya tak dapat lari dari melihat gelagat Sherina. Lantak dia orang la buat apa aku nak sibuk-sibuk ambil tahu. Eii....bodohnya aku!.
Singgah kedai buku dulu la. Dah lama rasanya aku tak membaca, banyak novel yang aku dah ketinggalan. Masuk lambat pun tak apa sebab dah inform Najwa awal-awal. Kalau Pak Rahman cari kata aku ada hal. Hei..senangnya hati memonteng ni. Kalau Faizal cari macam mana pulak?.
Argh gasak la..dia pun tengah sibuk berdating lagi agaknya. Kakinya mundar mandir berjalan disisi rak buku yang sempit. Banyak juga buku yang ada dalam kedai ni. Pemilik kedai pun orang melayu. Elok la tu kurang-kurangnya ada juga peniaga melayu kalau tak Malaysia ni penuh dengan kaum cina saja yang konker bidang niaga ni. Ermm..buku apa pula aku nak beli ni. Sedang asyik memilih buku terasa bajunya ditarik orang. Seorang kanak-kanak perempuan lingkungan usia 4 tahun berdiri disisinya. Rambutnya yang panjang kemas bertocang kuda. Suraya kerut dahi, dia nak apa budak ni.
“Adik nak apa?”, Tangan kecil itu masih mengarah pada rak buku paling atas.
“Nak buku tu agaknya”, ujarnya sendiri.
“Nak yang ni ke?”, Kanak kecil itu mengeleng kepala.
“Yang ni?”. Sekali lagi anak kecil itu mengeleng kepala sambil tangannya mengaru kepala. Dia nak buku yang mana ni..eii budak ni kepala aku pula yang gatal. Selepas berfikir sejenak didukungnya kanak kecil itu. Sebaik sahaja dekat dengan rak buku, tangan kecil itu mencapai buku yang diinginkan.
“Lain kali bercakap tau, pelat pun tak pe, mak tak ajar bercakap ke?” ujar Suraya kanak kecil itu hanya mendiamkan diri. Letak sahaja di atas lantai kanak kecil itu tersenyum dan lari menghilangkan diri.
“Nasib kau budak kecil kalau besar tak reti nak cakap terima kasih, nak aje aku sound”, bebelnya sendirian. Buku apa yang aku nak ambil tadi...dah lupa pula.

“Cik”, Suraya toleh ke kiri. Rasa macam ada orang panggil aku tadi. Seorang wanita berbadan agak besar tercegat dihadapannya. Dibelakang wanita itu kanak kecil tadi. Oh..ni mak dia.
“Suraya ke ni?”, Dahinya berkerut. Siapa pula ni, macam mana dia tahu nama aku.
“Ye saya, saya kenal kakak ke?”,
“La bertuah punya budak, aku la...Laila”,
“Kak Laila” Suraya terjerit kecil, pantas wanita dihadapannya dipeluk. Mereka ketawa bersama. Anak kecil yang berada disisi cuma memandang kehairanan.
“Lamanya tak jumpa sampai dah berubah terus. Ini anak akak ke?”,
“Ha’ah..Nisa salam dengan auntie Sue”, Kanak kecil itu patuh menerima arahan. Tangan dihulur dan dicium perlahan.
“Kau ke yang tolong dia ambil buku tadi?”,
“Ha’ah ingat budak sesat mana tadi”, Laila ketawa.
“Mama..ini siapa?”, Sikecil bernama Nisa bersuara
“Kawan lama mama”, Pipi kecil Nisa dicuit mesra. Kanak kecil itu sembunyi dibelakang Laila. Matanya meliar memandang Suraya.
“Pandai pula dia bercakap. Tadi tak bersuara lansung”,
“Dia memang macam ni pemalu. Kau tak kerja ke?”,
“Tengah kerja la ni saja keluar sekejap lepas makan tadi. Akak berdua je ke?”
“Ermm..abang kerja, Nisa ni yang nak sangat masuk kesini. Akak ikut je la, tak tahu pula terjumpa kau kat sini”,
“Rezeki Nisa agaknya hari ni. Jom kak kita minum sekejap boleh bual panjang”,
“Sue tunggu dengan Nisa kat sini kejap akak nak pergi bayar buku ni”,
“Okey”, Kanak kecil disisinya diam membatu. Sesekali diusap kepala Nisa. Eh! Telefon Najwa la.
“Hello..Wa, kau cakap dengan Pak Rahman aku half day hari ni”,
“Tadi kata nak masuk lambat alih-alih half day pula. Ada apa hal?”,
“Ada la... tolong aku ye”,
“Aku nak cakap apa dengan orang tua tu?”,
“Kau main taram je alasan apa pun, kau kan pandai kelentong”,
“Iya la aku je yang pandai keletong. Kau tu pandai apa pula”,
“Aku semua pandai, ala.. boleh la ye nanti aku belikan kau cadbury”,
“Kau ni pandai betul la nak membodek, aku nak marah pun tak jadi. Padan sangat la kau dengan Faizal tu. Seorang kaki angin seorang lagi kaki pujuk” Suraya ketawa mengekeh.
“Membebel pula kau ni”
“Kalau Faizal cari kau macam mana?”, Tawanya terhenti bila nama Faizal disebut. Dia takkan cari aku sebab sekarang ni dia tengah sibuk dengan kekasih hatinya Sherina tu.
“Cakap je aku ada hal, okey ye Wa, jangan lupa bagi tahu Pak Rahman”
“Okey..kawan punya pasal”
“Thanks..bye”

“Abang tengah berkursus di sini lima bulan. Jadi akak pun ikut juga ke sini. Lepas tamat kursus nanti tak tahu la transfer ke mana pula. Sekarang ni duduk menumpang kat rumah Ina”,
“Ha! Ina apa khabar?”,
“Ina baru je kahwin bulan lepas. Akak cuba cari kau tapi tak dapat. Akak balik ni pun tak ada ada siapa yang tahu. Nak harap kawan lain semua dah hilang”,
“Ooo..”, muncung bibir Suraya sambil kepalanya terhangguk-angguk tanda memahami perasaan Laila.
“Kau mana hilang?”,
“Tak ke mana, still kat Malaysia ni juga..aduihs” Suraya menjerit kecil. Digosoknya lengan yang baru dicubit dek Laila.
“Aku serius dia main-main”, burger dikunyah perlahan. Nisa disisi sesekali ditoleh.
“Dah tiga tahun muka kau tak berubah Sue. Perangai pun tak berubah”,
“Akak je yang berubah makin berisi”,
“Nama pun dah kahwin Sue, dah ada anak mana sempat nak jaga badan sibuk 24 jam kalah orang kerja besar”,
“Alah...boleh nak jaga badan kalau pandai bahagi masa. Lagi pun akak tak la teruk sangat, gemuk sikit je muka pun cun lagi. Tak la macam orang lain gemuk semacam sampai rupa pun tak sepadan umur”,
“Cakap ikhlas ke apa tu Sue”, Laila mencelah.
“La betul la ikhlas .....tapi jauh”, Mereka ketawa mengekeh.
“Aina apa cerita?”,
“Aina dah dapat hero seorang. Saya pun dah bertahun tak jumpa dia. Tak tahulah kalau dah tambah lagi”,
“Kau bila lagi?”, pintas Laila. Mulutnya terhenti mengunyah kentang goreng. Seleranya yang ada tadi hilang tiba-tiba.
“Masa saja jadi penentu sekarang”,
“Kenapa masa yang tentukan, bukan kau yang tentukan?”,
Di ambilnya tisu dan kesat cairan ais krim pada baju Nisa yang duduk dihadapannya. Laila cuma diam memerhati. Dia pasti tiada jawapan yang mampu Suraya ucapkan. Gadis itu hidupnya penuh dengan rahsia. Buktinya punca perpisahan dengan Zairi sehingga kehari ini tak seorang pun yang tahu. Kau terlalu keras hati Sue.
“Kenapa kau tolak Zairul?”,
“Saya memang patut menolak kerana itu yang boleh mengembirakan hati semua orang”,
“Kau cuma fikir hati orang, kau tak fikir hati kau sendiri?”,
“Hati sendiri boleh dipujuk, hati orang tidak”.
“Tiga kali kau kehilangan Zairul, macam mana kau boleh tabah hadapi semua ini”. Ujar Laila dalam hati.
“Wan Adli mana hilangnya?”
Jus oren yang masih ada setengah gelas disedut. Terlalu banyak persoalan dari Laila yang perlu dijelaskan. Kemana Wan Adli?. Wan Adli datang bila aku sendiri dan hilang bila aku teruja begini.
“Dia dah hilang dari bayangan saya”,
“Dari dulu aku dah pesan jangan cuba bercinta dengan suami orang tapi kau degil. Sekarang tengok pada siapa dia lebih utamakan tentu pada keluarga dia kan. Kau kat sini menangis seorang”
“Memang hakikatnya itu yang harus dia buat. Saya tak pernah mengharapkan apa-apa dari dia. Saya tak pernah bermimpi untuk jadi teman hidup dia jauh sekali nak berangan jadi isteri”,
“Dah tu kenapa bercinta?”,
“Cinta tu hak abadi...anugerah yang Tuhan bagi untuk makhluknya. Perasaan yang paling halus dalam jiwa setiap manusia. Salah ke saya bercinta?”,
“Bercinta tu tak salah tapi kau bercinta dengan orang yang salah”,
“Salah sebab dia suami orang, macam tu?. Kenapa suami orang tak patut bercinta ke?. Orang bujang je berhak bercinta. Suami orang pun manusia juga. Kenapa nak letakkan status suami tu sebagai penghalang. Zaman sekarang jangan kata suami, isteri orang pun ada juga yang bercinta. Cinta tu tak kenal siapa-siapa kak, suami orang ke, bapa orang ke nenek orang ke...semua orang berhak sebab kita semua cuma manusia biasa. Tak seorang pun boleh lari dari perasaan ni. Kadang-kadang lebih elok bercinta dengan suami orang dari bercinta dengan orang bujang yang tak pandai menghargai kasih sayang kita”,
Laila membiarkan Suraya meluah segala yang terbendung dihati. Dia faham gadis ini dah terlalu lama kecewa.
“Saya cuma nak dia mengingati saya”, ujarnya perlahan tapi jelas kedengaran ditelinga Laila. Laila diam membisu.
“Sampai bila Sue?”, Persoalan Laila sepi. Gadis dihadapannya kini tekun memandang keluar. Mungkin mecari jawapan pada persoalannya tadi.
“Dia ada hubungi kau?”,
“Tak..dia datang bila saya betul-betul sendiri”,
“Pelik aku dengan Wan Adli tu, macam superman pula datang bila masa susah je. Masa senang hilang. Lupa kan je la Sue. Dia tengah bahagia kau kat sini merana”. Laila menambah. Suraya diam membatu. Biarlah apa pun yang Laila kata untuk membuang Wan Adli terus dari kamus hidup ini tidak sekali-kali. Walaupun dia semakin jauh semangatnya tak pernah hilang.

No comments: