Thursday, July 29, 2010

Yg Ku Mahu pt21

Tadi mak kerumah Makcik Zarina kamu”,
Sesudu kuah sup diletakkan kedalam pinggan nasi. Perutnya yang kosong sejak petang tadi perlu di isi. Dibiarkan Rafeah berbicara sendiri. Sesekali matanya melirik pada Seha yang sibuk melayan karenah Dalila dan Lia. Beberapa butir nasi bertaburan di atas meja. Biasa la budak kecil...ujarnya dalam hati.
“Kami dah tetapkan tarikh perkahwinan kamu dengan Faizal”,

Senyumannya yang tadi tiba-tiba hilang. Dipandangnya wajah Rafeah kemudian wajah Seha. Anak mata Seha juga tepat memandang kearahnya seakan mengerti apa yang difikirkan sekarang. Rafeah yang tadi rancak bercakap serta merta terhenti. Pandangan jatuh pada wajah Suraya kemudian Seha. Kedua anaknya itu saling berpandangan.
“Makcik Zarina kamu dah tetapkan November ni nak lansungkan. Lagipun mak rasa bulan tu elok sikit sebab masa tu musim budak cuti sekolah. Dapat la sedara mara jauh datang”,
“Mak dah bincang dengan Faizal?’, Seha menyampuk.
“Zarina kata Faizal serahkan bulat-bulat pada dia. Kalau ditanya pada Faizal tu apa la orang lelaki ni tahu”,
“Mak sepatutnya bincang dengan orang dulu”, ujar Suraya pula yang sedari tadi diam membisu.
“Kenapa nak bincang dengan kamu. Dah memang perjanjian terikat hingga dua tahun saja kan. Mak rasa sekarang ni dah sesuai sangat tetapkan tarikh”,
“Yang nak kahwin orang bukan mak”,
“Apa kena dengan kau ni Suraya. Kau nak bertangguh pula?”,
Pinggan yang kosong dibawa kedapur. Cepat-cepat di cuci tangan dan berlalu masuk ke bilik. Panggilan Rafeah dari meja makan tidak di endahkan.
“Suraya!”, Rafeah bangun tapi terduduk semula bila tangannya ditarik dek Seha.
“Mak biarkan dia”,
“Apa kena dengan adik kamu tu?”,
“Mak makan biar Seha yang pergi tengok Sue”,
Rafeah diam menurut kata Seha. Kelibat Seha hilang dibalik pintu. Fikirkannya tertumpu pada sikap Suraya sebentar tadi. Tekaknya dah tak berselera untuk menelan nasi. Pantas di alihan tumpuan pada Dalila yang berebut sesuatu dengan adiknya Lia.

Pintu biliknya diketuk dari luar. Dibiarkan Seha masuk. Kakak sulungnya itu duduk dibirai katil.
“Tak baik Sue cakap macam tu dengan mak. Nanti mak perasan ada yang tak kena pasal kau dengan Faizal”,
“Biarlah mak perasan. Sampai bila nak dirahsiakan?”,
“Kau dah cukup tabah nak tengok reaksi mak?. Dah ada jawapan yang baik untuk jawab semua persoalan yang akan ditanya nanti?. Muka dah cukup tebal nak berdepan dengan keluarga Faizal? Ingat sikit Sue mak tu ada darah tinggi. Tak pasal-pasal orang tua tu masuk hospital pula”.
“Persoalannya sekarang masalah ni bukan Sue yang timbulkan. Faizal juga terlibat. Ini idea dia bukan Sue”
“Faizal pula yang disalahkan. Kalau kau tak setuju dengan rancangan dia takkan dia nak buat”, tempelak Seha. Suraya diam tertunduk. Kata-kata Seha di iyakan kebenarannya. Kalau aku tak bersetuju, mesti semua ni tak terjadi.
“Along tengok sekarang yang berusaha lebih nak selesaikan semua ni adalah kau bukannya Faizal”,
“Dia lelaki mungkin pada dia hal sebegini tak seberat mana. Tak suka boleh tolak, suka boleh ambil. Tapi kita perempuan, menangguh orang mengata menolak pun orang mengata juga”.
“Along rasa elok kau berbincang dengan dia. Masih ada lagi masa nak buat keputusan. Kalau nasib menyebelahi kau, terima dengan baik dan kalau sebaliknya...terima lah dengan lapang dada”,
“Sue rasa macam masa tu dah suntuk. Kepala ni dah buntu”,
“Banyak jalan boleh kau buat. Kenapa kau nak menunggu saja. Sampai bila?”.
“Sampai saya terdaya”,
Seha mengeleng kepala. Kenapa kau terlalu cepat mengalah?.
“Cuba lah...kalau berdiam diri macam ni sampai bila dia nak tahu. Kalau dia tak terima, nasib belum menyebelahi kau. Ingat sikit setiap apa yang ditakdirkan untuk kita ada maksud disebaliknya. Jangan cepat mengalah Sue. Kalau dah tertulis Faizal menjadi teman kau..apa pun yang terjadi dia akan jadi teman kau juga kan. Macam tu juga dengan Zairul. Kalau kau cinta sepenuh hati sekali pun dah takdir dia bukan milik kau. Dia takkan jadi milik kau juga. Manusia ni selalu terlupa Sue.....Tuhan tu yang aturkan cara hidup kita..kita cuma berikhtiar”,
Ada bening dihujung matanya. Ada pilu dihatinya. Kenapa aku selemah ini?. Kenapa aku tak mampu melawan perasaan sendiri?. Bukankah aku sudah berjanji dengan diri sendiri. Andai kasihku jatuh ditengah jalan sekali lagi aku redha tapi dimana keredhaan aku?.

Selama ini aku tahu Suraya bukan hanya menyayangi Faizal tapi lebih dari itu. Dia ingat lagi satu malam dia mencuri masuk ke bilik Faizal ketika lelaki itu tiada. Kebetulan email Faizal terbuka dan sebuah email baru masuk ke dalam mail box. Tanpa risau dibuka dan baca, luahan perasaan dari Suraya untuk Faizal. Tanpa fikir panjang email itu dibuang. Dia tak mahu Faizal tahu perasaan Suraya. Sherina senyum sendiri. Dua hari yang lalu dia pergi bertemu Yasmin. Pada gadis itu diceritakan kisah Faizal yang sudah mempunyai tunang dan akan berkahwin dalam masa terdekat. Yasmin yang sememangnya tidak mengetahui kisah Faizal kecewa bila dimaklumkan perkara itu. Kesan dari cerita yang direka Yasmin telah mengambil keputusan berkahwin dengan kekasih lamanya. Dan ketika itu sengaja dia mendekati Faizal yang sedang kecewa. Faizal semakin rapat dengan dirinya. Faizal sudah ada dalam genggamnya. Sherina ketawa...usahanya sudah membuahkan hasil.
“Siapa perempuan yang keluar lunch dengan you tadi?”,
Faizal sedikitpun tiadak terkejut dengan reaksi Sherina. Dari awal lagi dia dah menjangka Sherina akan menyerangnya perang ini.
“Kawan”, perlahan Faizal menjawab.
“Berapa ramai perempuan yang you nak kawan?”,
“I kan memang suka kawan ramai. You tak faham ke perangai I?”,
“Kawan apa macam tu pegang tangan mesra bukan main?”,
“Hei..itu hak I okey. You siapa nak sibuk-sibuk hal hidup I?”,
“I teman you kan?”,
“Bila masa you jadi teman I?’, Wajah Sherina berubah. Terkaku seketika. Sedikit kemarahan terpancar dimukanya. Geramnya melihat Faizal yang senyum bersahaja seperti mentertawakan dirinya.
“Selama ni you anggap I apa?”,
“Kawan!”, Faizal menjawab bersahaja.
“Kawan”, ujar Sherina.
“Ke hulur ke hilir you bawa I, you anggap I kawan. You tahu tak apa perasaan I pada you?”,
“I anggap you kawan I sama macam kawan-kawan yang lain kan. Selama ni ada I cakap dengan you yang you girlfriend I?. Ada I kata ‘I love you’?. Tak ada kan..kalau you ada perasaan tu you simpan la I tak boleh terima”,
“Sampai hati you Zal. Kita keluar bersama, kemana-mana bersama takkan sikit pun perasaan you tak ada pada I. I sayangkan you..you tau tak?”,
“Minta maaf la Sherina. I belum bersedia untuk semua tu. Selama ni pun I ikutkan kemahuan you. You ajak keluar, I keluar. You nak pegang tangan , I bagi je. Lagipun selama ni siapa yang bergayut dekat lengan I kalau bukan you . Ada I suruh buat?. Tak..I tak pernah suruh..you yang sukarela nak buat”,
“You....habis dekat London yang you kepit I tu apa?”,
“Masa kat sana you yang datang pada I. Orang dah memberi terpaksa la kita terima..betul?”,
Sebatang pen terbang melayang ke arah Faizal. Sempat dia mengelak, nyaris-nyaris mengenai dahi. Dia tahu marah Sherina semakin membara.
“You ni memang la Faizal. I sayang you. I sanggup menuduh Suraya kerana dia rampas you dalam hidup I. I sanggup merayu pada Tuan Rahman supaya hantar I ke London semta-mata I nak dekat dengan you. You ni tak berperasaan lansung. Tak tahu nak hargai pengorbanan I”,
“I tak pernah suruh you sendiri yang nak buat. Terus terang I kata I tak pernah suka kan you”,
“You!!!”, sekali lagi objek melayang mencari sasaran. Kini sebuah buku pula dilemparkan ke arah Faizal. Buku yang melayang jatuh menimpa rak bacaan. Faizal hanya tersenyum.
“Suraya bodoh sebab terima you sebagai tunang dia dan Suraya juga bodoh sebab mencintai orang macam you”,
Suara tegas Sherina menusuk gegendang telingannya. Matanya membulat..apa benar ke yang aku dengar?.
“Apa you cakap ni Sherina?”,
Gadis itu tersenyum sinis. Air wajah Faizal berubah. Tadi dia ketawa dengan apa yang dia lakukan pada aku kini aku pula yang ketawa. Kau bodoh Faizal tak tahu menghargai orang sebaik Suraya. Ini akibatnya kerana mengkhianati aku.
“You terkejut ke?. You memang berhak terkejut sebab you tak tahu. Sayangnya you Faizal...tak pandai nak menghargai Suraya. Kasihan dia..I betul-betul kasihan dengan Suraya. Dua tahun dia menunggu you tapi sia-sia. You tak pernah sedar apa yang dia rasa”
Dahi Faizal berkerut. Dia semakin binggung dengan sikap Sherina. Apa yang Sherina tahu pasal Suraya?.
“You merepek apa ni Sherina?”,
“You kata I merepek?. You yang buat I jadi merepek. Ini akibatnya sebab you tak menghargai I”.
“Stop it Sherina..you!!”
“Kenapa you nak marah. Kasihan you, dulu you nakkan dia tapi dia dah jadi kepunyaan orang. You cari orang lain tapi kecewa juga sebab kepunyaan orang juga. Sekarang bila tahu dia sukakan you...you pula yang akan menolak sebab dia kekasih kawan baik you Zairul. Mesti you tak sanggup rampas dia dari Zairul kan?”,
“Dari mana you tahu semua ni?’,
“Kata orang kalau hendak seribu daya, kalau tak hendak seribu dalih..betulkan sayang”,
Ditepisnya jemari Sherina yang menyentuh pipinya. Jelik dia melihat perilaku Sherina. Hatinya dah tak menentu. Khabar yang baru dikatakan dek Sherina benar-benar mengejutkan. Benarkah Suraya menyintai aku?. Dari mana Sherina tahu semua ini?
“I tak mahu tahu dari mana you dapat cerita ini semua tapi I nak you diam. Kalau tak..”,
“You mengugut I ke Zal?. Apa salahnya kalau Suraya tahu Zairul tu kawan baik you”,
“You akan timbulkan masalah lain nanti”,
“You yang timbulkan masalah ni kenapa nak tuduh I pula. Kalau you tak buat I macam ni kan senang. Mesti masalah lain tak timbul”,
“You nak I buat apa?”,
Sherina ketawa megah. Disentuhnya bahu Faizal.
“You dah terlambat sebab you dah kecewakan hati I. I cuma nak pastikan yang you tak dapat Suraya sebab memang itu janji I dari dulu. I tak dapat you..Suraya juga tak dapatkan. Adilkan?”,
“You jangan buat sesuatu Sherina”,
“You takut I bagi tahu Suraya ke...kasihan..okey I tak akan bagi tahu tapi I akan pastikan yang dia tahu perkara ni”,
“You!!”, Jari telunjuknya menuding kearah Sherina. Gadis itu tersengih seperti mengejek dirinya. Ditarik nafas dalam-dalam. Kesabaran masih lagi teguh dihatinya.
“I keluar dulu Faizal..i harap you berjaya..bye”,
Pen nan sebatang digenggam erat. Dilepaskan kemarahan yang berbuku dihati. Lenggok Sherina dah hilang dari pandangannya. Fikirannya bercelaru. Benarkah Suraya menyintai aku?. Berulang kali persoalan yang sama bermain difikirannya.

Dia nampak Sherina keluar dari bilik Faizal. Baru sebentar tapi kelihatan mereka seperti bertengkar tapi kini gadis itu tersenyum lebar sedangkan Faizal di dalam bilik sedang duduk berteleku seperti menanggung sesuatu. Bergaduh kah?. Cepat-cepat ditarik tirai menutup dinding cermin yang terdedah. Hajatnya nak bertemu Faizal tadi tergendala . Dari celahan tirai dia nampak Faizal berjalan ke hulu kemudian ke hilir. Habis sebuah bilik itu dirondanya. Sesekali lelaki itu memandang ke arahnya. Pantas dia menutup tirai. Dia nampak ke aku tinjau?. Kenapa mereka bergaduh?. Waktu tengah hari tadi dia nampak Faizal dengan seseorang yang nyata gadis itu bukan Sherina tetapi gadis lain. Mungkin pelanggan atau mungkin kenalan Faizal?. Tapi mungkin kerana perkara itu Sherina bertekak dengan Faizal?. Argh! Kenapa aku pula yang sibuk-sibuk fikir hal mereka. Kalau aku jadi Sherina memang patut aku marah. Cantik juga budak perempuan tadi tapi lebih cantik Sherina. Ermm..aku?. jauhlah kalahnya. Suraya senyum sendiri. Najwa hampir tiga kali bertanya dengan aku pasal perempuan yang bersama Faizal siang tadi. Tak cemburu ke aku?. Ada..tapi untuk apa?. Siapa aku yang layak nak cemburu sebegitu?. Entahlah...sebuah keluhan keluar dari bibirnya. Pensil 2B mula bermain di atas kertas pelan. Menari mengikut gerak tangan. Tiba-tiba tangannya terhenti. Perbincangan mak malam tadi menganggu fikirannya. Harus ke aku berbincang dengan Faizal?. Tapi nampaknya angin dia belum elok. Ermm..dah 10 minit ni dah surut agaknya marah tu. Hatinya mula berkira-kira.

Daun pintu berukir cantik diketuk perlahan. Tiada suara yang menyahut. Perlahan-lahan ditolak daun pintu. Faizal duduk dikerusi menghadap tingkap. Memerhatikan panorama bangunan pencakar langit yang tumbuh subur dimuka bumi Kuala Lumpur.
“Zal”, lelaki itu diam tak bersuara.
“Zal..” sekali lagi dipanggil nama Faizal. Faizal tetap berdiam seribu bahasa.
“Ermm..boleh aku berbincang dengan kau sikit?”,
“Nak bincang apa?”, tegas suaranya. Suraya sedikit tersentak. Dia sedar kemarahan Faizal tadi masih belum reda.
“Kau okey ke?. Sherina tadi kenapa?”,
“Kau nak bincang apa?”, pantas Faizal bersuara memintas kata-kata Suraya. Suraya sedikit terkejut. Bibirnya mula gugup. Satu-satu perkara yang paling dia tak ingin berlaku adalah apabila berhadapan kemarahan Faizal. Sungguh dia takut lebih-lebih lagi kalau lelaki itu meninggikan suara,
“Tak apa lah mungkin masa tak sesuai sekarang ni. Aku rasa elok kau pergi cuci muka tu biar segar, nanti beban kat kepala tu boleh kurang”,ujarnya memberi pandangan.
“Cakap je lah. Aku takde masa nak dengar nasihat kau sekarang ni”,
“Lain kali aku cerita”,
“Cakap je lah”, jerit Faizal sedikit menengking. Suraya telan liur. Kini hatinya pula tersentuh.
“Kau ada masalah ke Zal?”,
“Kau nak apa tadi?. Sekarang ni soalan apa pula?”,
“Aku cuma bertanya salah ke?”,
“Salah..memang salah. Kau tak berhak tanya aku macam-macam”,
“Sebagai kawan aku berhak tanya. Kalau kau ada masalah apa guna aku sebagai kawan kau?”,
“Aku tak ada masa nak kongsi-kongsi masalah dengan kau sekarang ni. Kalau kau tak ada apa-apa nak cakap baik kau keluar”,
“Kau halau aku Zal...aku cuma..”,
“Aku tak nak dengar apa-apa. Get out now!”, jerit Faizal.
Suraya terdiam. Kali ini kemarahan Faizal mungkin bukan sedikit. Mungkin sudah mengunung bencinya.
“Minta maaf sebab ganggu kau..aku..”,
“Berambus!!”, buat kali yang entah keberapa Suraya terkejut. Suara Faizal memecah gegendang telinganya. Hatinya tiba-tiba pilu. Selama ini Faizal tak pernah menengkingnya sebegitu. Kalau marah pun hanya sekadar meninggi suara dan bukannya menengking sebegini. Aku tak pernah tengok dia marah sebegini teruk. Kenapa?. Hatinya sebak. Salah aku juga silap masa. Tak apa la baik aku keluar buat apa nak layan orang kepala angin macam dia ni. Buat sakit jiwa raga je. Suraya berjalan menuju ke pintu bilik. Sedikitpun Faizal tak menoleh ke arahnya. Geramnya aku tengok mamat ni. Biar la kau sorang-sorang. Daun pintu ditarik sekuat hati. Berdentum bunyi pintu ditutup.
Faizal terkejut mendengar bunyi pintu yang dihempaskan. Baru dia tersedar dari kemelutnya. Suraya marah?. Suraya tak salah, aku yang salah. Aku yang bermasalah kenapa aku hamburkan marah aku pada dia?. Kasihan dia. Perlahan Faizal bangun menghampiri dinding cermin. Diselaknya tirai meninjau ke arah bilik Suraya. Biliknya kosong. Mana dia pergi?.

Dikesatnya air mata yang turun ke pipi. Kenapa aku selemah ini?. Baru dimarah sikit dah menangis. Apa la dengan kau ni Suraya. Dulu tak macam ni pun. Dulu kau kuat tapi sekarang?. Digelengkan kepalanya. Tapi memang silap aku salah masa berjumpa dengan dia. Tapi dia tak patut tengking aku macam tu. Ingat aku ni budak kecil ke?. Selama ni aku sebagai kawan dia tak pernah dia marah aku macam tu. Hari ni bila gaduh dengan Sherina aku pula jadi mangsa. Aku sedar aku ni siapa. Cuma pendamping kawan biasa . Tak berhak bertanya hal peribadi dia. Dikesatnya lagi air mata yang jatuh. Sejak perginya Zairul air mata ini murah sangat harganya. Hati mudah sangat terusik. Dimana ketabahan aku dulu?. Selepas dimarahi dek Faizal tadi dia terus keluar dari pejabat. Najwa yang berselisih pun tak ditegurnya. Jiwanya tenang disini. Kakinya sejuk bila menyentuh air diparit besar. Diparit besar dengan air yang jernih ditemani redup petang. Matanya asyik melihat beberapa anak ikan yang berkejaran di dalam air parit. Hati yang pilu tadi sedikit terubat. Kalaulah Wan Adli ada mesti dia tak mahu tengok aku menangis begini. Mana dia?. Dah beberapa bulan lelaki itu menyepikan diri dan aku sendiri tak pernah berhasrat untuk menghubunginya. Untuk apa?. Hilanglah Wan Adli..hilanglah Zairul dari hidup ku. Aku sendiri...selamanya sendiri. Dan mungkin akan tetap sendiri. Dilepaskan keluhan yang sarat di dadanya. Aku tetap sendiri....katanya lagi.

“Kenapa duduk seorang diri waktu senja macam ni?’,
Terkejut dia bila mendengar suara tersebut. Ditoleh kesisi, Faizal tersenyum manis memandangnya. Hatinya bergelodak kembali. Dah elok ke marah mamat ni?. Takut nanti dihamunnya aku sekali lagi. Tapi tengok senyum je. Baru sebentar tadi aku dimarahi, dihalau dan ditengking sekarang dia disini dengan senyumanya seperti tidak ada apa-apa yang terjadi. Ah! Lelaki mudah sangat berubah angin.
“Kenapa datang sini?”,
“Tak boleh ke aku datang rumah tunang sendiri”, disoalnya Suraya kembali. Suraya tunduk diam.
“Macam la aku betul-betul tunang kau”, ujarnya dalam hati. Kalaulah Faizal dengar apa yang aku katakan. Apa jawapan dia?. Air parit jernih itu berkocak bila kakinya melawan arus air. Bertempiran anak-anak ikan yang kecil berlari menyembunyikan diri. Faizal di sisinya senyap tanpa kata.
“Aku minta maaf pasal tadi. Aku tak berniat nak marah kau”,
“Tak apa aku dah biasa”,
“Kau kecil hati?”,
“Hati aku dah lama kecil. Dah lama dah”,
Faizal senyum. Geli hatinya mendengar jawapan bersahaja Suraya. Ayat akhir yang ditiru dari percakapan bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Mahadthir Mohamad sewaktu majlis UMNO dulu yang mahu meletakkan jawatan. Kecoh juga satu Malaysia dibuatnya. Suraya disebelah dipandang sekilas. Gadis ini tak mudah merajuk. Kalau merajuk pun tak sampai satu hari dah boleh sembuh. Tapi aku tahu Suraya,jauh di sudut hati kau..kau sering berkecil hati dengan aku. Aku tahu.
“Aku minta maaf”,
“Dah la tu. Berapa kali kau nak minta maaf. Aku bukan tak kenal kau. Dah kenal lama, dah lali pun dengan perangai kau tu. Tapi tadi mungkin silap aku sebab aku tahu masa tu angin kau tak baik aku masuk juga kacau kau. Last, aku yang terima ributnya”,
“Aku minta maaf. Aku tak sengaja”,
“Tak pe, dah biasa”,
“Terima kasih Sue”,
“Tapi satu je aku minta kat kau. Lain kali kalau marah jangan cakap yang bukan-bukan ye. Tadi nasib baik kau suruh aku berambus je. Kalau lain dari ayat tu..”, ayatnya terhenti. Dahi Faizal berkerut.
“Makin jauh hati aku”, ujarnya perlahan tapi jelas ditelinga Faizal.
“Kau jauh hati dengan aku Sue?”,
“Tak la aku gurau je. Ermm tadi tu kau gaduh dengan Sherina ke?”,
“Yup..bertekak sikit je”,
“Pasal apa?”,
“Pasal aku keluar dengan girl lain”,
“Ooo..memang patut la dia marah. Dia kan girlfriend kau”,
“Ops sorry okey, dia bukan girlfriend aku tau”,
“Habis tu girl yang keluar dengan kau tu ke?”,
“Itu pun bukan”.
Digelengkan kepalanya. Suraya termanggu. Dah jelas sekarang Sherina girlfriend Faizal. Kalau begitu betul la sangkaan Aina tentang Sherina. Kalau bukan Sherina dan bukan girl seorang tadi siapa pula?.
“Habis yang kau kata dulu dah jumpa tu siapa?’,
“Adalah someone. Kau buat apa nak tahu?’,
“Iya lah aku sedar aku ni siapa. Tak ada hak nak tanya kau macam tu”,
“Aik kau merajuk balik ke?’,
“Tak ada masa nak merajuk. Aku tahu la aku siapa”,
Faizal memaut bahu Suraya dibawa dekat ke sisinya. Sesekali jemari Faizal menarik rambut Suraya yang panjang. Suraya mengaduh kesakitan, disikunya pinggang lelaki itu. Mereka ketawa. Suraya tersenyum dalam masa yang sama dirinya kaget. Jantungnya seakan terhenti melihat senyuman Faizal, terkaku dengan tingkah lelaki itu. Ada getar dihatinya. Wajah Faizal bersahaja. Ingin dia bangun menjauhkan diri dari lelaki itu tapi tak mampu. Bahunya dipegang teguh. Dibiarkan Faizal dengan anggannya. Sesekali wajah itu tersenyum, sesekali berkerut dahinya seperti memikirkan sesuatu. Teringat dia akan email yang dihantar dulu. Ingin mulutnya bertanya tapi bibirnya tak mampu bersuara.Hatinya juga menghalang. Faizal andai kau tahu apa yang aku rasakan sekarang, apa yang ingin kau lakukan?.
Sengaja dia memeluk Suraya. Sengaja dia ingin melihat reaksi Suraya. Tapi gadis itu bersikap biasa cuma ada sedikit perubahan diwajahnya. Dia terpaksa atau memang dia suka aku berbuat begitu?. Suraya kau tahu aku menyintaimu dan aku tahu apa yang ada dalam hatimu. Tapi siapa aku untuk memilikimu?. Zairul lebih berhak.

Kereta honda milik Sarah dan suaminya Fazli memasuki perkarangan rumah. Faizal yang siap memakai kasut berdiri di tepi pintu memerhati. Selepas bersalaman dengan Rafeah dia minta izin untuk pulang. Suraya mengekori Faizal hingga ke kereta.
“Zal kenalkan ini adik aku Sarah yang aku cerita kat kau tu”
Sarah bersalaman dengan Faizal.
“Ini suami dia Fazli atau nama manja dia Deli”,
Fazli turut bersalam dengan Faizal. Selepas bercakap seketika mereka beransur masuk ke dalam rumah.
“Betul la aku cakap”
“Cakap apa?”, Dahi Suraya berkerut.
“Aku lebih handsome dari adik ipar kau”,
“Perasan!!!!”,
Sebuah cubitan hinggap dilengan Faizal. Lelaki itu mengaduh kesakitan. Tak sempat untuk mengelak.
“Jaga diri Sue. Aku balik dulu”, Suraya senyum. Dilambainya Faizal yang sudah pun berlalu pergi. Fazil turun mendekati keretanya untuk mengambil barang.
“Tunang Kak Sue tu macam Deli pernah jumpa kalau tak silap tapi Deli lupa kat mana. Dia tak pernah cerita apa-apa dengan Kak Sue”,
Suraya mengeleng.
“Mungkin lah..”, Fazli bersuara perlahan.
“Mungkin apa?”, tanya Suraya pula.
“Tak ada apa lah. Deli masuk dulu ye”, Fazli berlari masuk kedalam rumah. Suraya binggung. Ayat Fazil tadi tak habis. Hanya sepatah sahaja yang keluar dari mulutnya. Apa yang mungkin?.


Kereta yang lalu lalang sedikit pun tidak menjejaskan khayalannya. Terkaku dirinya situ. Tepat matanya memandang panorama senja yang dihiasi dengan kilauan warna warni lampu. Dan lebih meriah bila deretan lampu-lampu kereta yang berbaris disepanjang jalan. Ditebing bukit inilah jelas kelihatan separuh dari Bandaraya Kuala Lumpur boleh dilihat. Warna lampu isyarat mewarnai suasana malam yang semakin meriah ditumpahi cahaya. Ramai juga orang yang berkunjung ke bukit ini untuk melihat panorama malam. Ada yang datang berpasangan, bersama keluarga dan ada juga yang datang bersendirian seperti dirinya. Dipeluk tubuh yang hanya bersalut kemeja berwarna merah. Malam merangkak tiba membawa tiupan angin yang kuat ditambah dengan lori-lori yang lalu lalang. Terasa angin yang datang menampar tubuhnya. Dilonggarkan tali lehar kemudian lengan baju yang panjang di sinsing sehingga ke paras siku. Balik dari rumah Suraya tadi kakinya tiba disini. Fikirannya bercelaru. Macam-macam andaian yang bermain dikepalanya. Benarkah Suraya menyintai aku?. Benarkah?. Senyum terukir dibibir tapi senyumannya hanya seketika. Andai benar dia menyintai aku bagaimana pula dengan Zairul?. Tak boleh, aku tak boleh mengkhianati Zairul. Zairul lebih berhak memiliki Suraya.

“Suraya..seperti mana kau dan mentari. Pengemis ini meminta serangkai cahaya..hatimu Suraya”,
Zairul hanya memerhatikan Faizal yang duduk dihadapannya. Temannya itu menyanyi sambil memetik gitar. Riang benar hatinya, apa yang gembira sangat? detik hati Zairul.
“Kenapa banyak sangat lagu yang ada nama Suraya?’,
Siulan Faizal terhenti. Kemudian ketawa bila mendengar persoalan Zairul. Dipandangnya teman baiknya sejak kecil. Dari petang selepas bermain bola hingga mencecah ke malam hari, temannya itu tak banyak bersuara.
“Nama tu komersial senang sangat nak ingat. Kalau sebut Suraya orang mesti samakan dia dengan bintang tujuh”.
“Pada kau pula?”, soal Zairul.
“Pada aku..ermm..pada aku nama tu istimewa. Cantikkan?”, Diteruskan siulannya tanpa tahu ada perasaan lain yang tertanggung dalam hati temannya.
“Bila sebut Suraya aku teringat seseorang”,
“Menarik tu. Mesti dia special kan?”,
“Ermm...”, perlahan Zairul menjawab. Matanya jauh memandang kehadapan. Melihat kegelapan malam.
“Dah empat tahun aku cuba lupakan dia tapi tak boleh”, Zairul memulakan bicara. Faizal membetulkan duduknya menghadap Zairul. Gitar diletakkan di sisi.
“Aku kenal dia tak sampai sebulan tapi kukuhnya dia dalam hati aku bertahun-tahun. Pelikkan?”,
“Itu cinta namanya. Kau itu pun tak tahu”,
“Cinta?”,
Disikunya lengan Zairul. Geli hatinya melihat reaksi Zairul. Belajar punya la tinggi tapi cinta pun tak tahu. Susah betul la.
“Mana dia sekarang?”, giliran Faizal pula menyoal.
“Siapa?”, Zairul bertanya semula.
“Suraya!”, jawab Faizal. Zairul diam, kaku bibirnya bila menyebut nama Suraya. Segala kenangan yang hilang dulu hadir menghimpun semula di matanya.
“Suraya dah hilang”, ujar Zairul perlahan, lembut dan tenggelam. Hampir-hampir tak dapat didengar oleh Faizal. Faizal yang senyum sendiri terdiam seketika. Peliknya aku, hilang macam mana?.
“Aku dah terputus hubungan dengan dia. Aku cuba cari tapi tak jumpa. Aku cuba lupakan tapi tak boleh. Aku cuba sayangkan orang lain tapi semua tu tak mampu buat aku lupakan Suraya. Di mana-mana ada Suraya”,
“Itu sebabnya kau putus tunang dengan Lily?”,
Zairul tunduk. Kemana aku pergi hanya ada Suraya. Pejam mata Suraya, berjalan pun nampak Suraya. Begitu gilanya aku pada Suraya.
“Cuba la cari?”,
“Aku cuba. Hari-hari aku berdoa agar bertemu dengan dia. Aku berharap sangat dapat jumpa dia semula Zal. Kalau aku jumpa dia semula hajat aku satu je. Aku nak lamar dia jadi isteri aku”,
“Kalau tak jumpa?”, soal Faizal nakal sekali gus untuk menduga pendirian Zairul.
“Membujang hingga ke tua pun tak apa”, jawab Zairul bersahaja.
“Hoi..gila la kau ni. Tu dah kira tak waras la tu. Orang kalau putus cinta tak la sampai tak mahu kahwin. Kau kena ingat Nabi Muhammad kita tak mengaku umat pada orang yang tak mahu berkahwin tanpa sebab. Melainkan orang itu memang dah ditakdirkan dalam hidupnya tidak mempunyai jodoh. Apa tujuan kita disuruh berkahwin adalah untuk menyambung zuriat yang dibawa dek Adam. Untuk menyambung perjuangan umat dulu yang menegakkan agama kita biar manusia ni tak sesat besok. Kau faham tu. Tapi aku percaya setiap manusia yang dilahirkan didunia ni Tuhan dah tentukan jodoh, rezeki dan ajal masing-masing. Cuma dengan siapa dan masa sahaja yang kita tak tahu”,
“Aku tahu tu tapi aku dah tak mampu”,
“Kau mampu tapi kau tak cuba buat. Aku tak nak tengok kau kecewa sampai tak kahwin. Kalau ditakdirkan jodoh kau bukan dengan dia, mungkin dengan orang lain. Siapa tahu kan mungkin dapat yang lebih baik dari dia. Selalunya lelaki yang baik ni ditemukan dengan perempuan yang baik juga seperti diri mereka. Dah la tu jangan fikir sangat”,
Zairul diam bersahaja. Gitar yang ada di tangan Faizal di raih keribanya. Tali-tali halus di main perlahan. Zairul mendongak memandang Faizal.
“Dia terlalu baik dan aku takut dia dijodohkan dengan orang lain ”,
“Ya Allah!”, Faizal tepuk dahi. Tak disangka begitu pemikiran Zairul.
“Itu namanya kau tak menerima hakikat. Kau kena percaya Qada dan Qadar, kalau dia berjodoh dengan orang lain apa lagi yang kau boleh buat. Kau nak menolak takdir Ilahi. Kau tak mampu Rul..kita cuma makluk Dia pencipta, Dia berhak buat apa yang Dia nak buat. Kita kena redha”,
“Kau kalau bab macam ni bukan main pandai sangat bercakap. Kenapa kau tak jadi ustaz?”,
“Boleh..ni dah ada ciri-ciri sikit”, disentuh janggut nan sejemput.
“Janggut kambing nak jadi ustaz macam mana kalau perangai macam pelesit”,
Pantas dicampak gitar ke arah Faizal yang masih leka membelai janggutnya yang sejemput. Cepat-cepat disambutnya gitar tersebut.
“Nasib sempat kalau tak pecah gitar tong aku yang satu ni”,
“Eleh aku boleh ganti la..gitar karen nak?’,
“Tak nak la..sentimental value ni”, Faizal senyum meleret. Keadaan sepi seketika. Gitar di petik kembali sambil bersiul.

“Suraya..suatu waktu dulu ku bahagia. Walaupun seketika ku masih percaya..pada mu Suraya”
Sepenuh perasaan Faizal menyanyi. Kemudian lagunya terhenti. Dipandangnya wajah Zairul yang tekun melihat jarinya memetik gitar.
“Kau tahu orang yang aku suka pun namanya Suraya”. Faizal bersuara memecah kesunyian malam.
“La patut la asyik nanyi lagu Suraya” Ditumbuknya bahu Faizal. Mereka ketawa lagi.
Lamunannya mati bila dikejutkan dengan bunyi hon lori yang lalu ditepi jalan. Tak pernah aku sangka kau lah Suraya yang berada di antara aku dengan Zairul. Bagaimana aku boleh menyintai mu?. Kemana aku pergi hanya ada Suraya. Dimata ku ada Suraya. Dimata Zairul juga ada dirimu Suraya. Rupanya selama ini aku berkongsi menyintai kau bersama Zairul. Sungguh aku tak tahu. Kalau aku tahu..sumpah aku tak mahu menyintai kau. Diraup wajahnya beberapa kali. Wajah Suraya terbentang di layar matanya. Gadis itu tersenyum, gadis itu menangis. Maafkan aku. Hilangkan Suraya dari mataku, jauhkan Suraya dari hati ku. Suraya kau bukan milik aku..pergilah jauh-jauh.
"

No comments: