Thursday, July 29, 2010

Yg Ku Mahu pt22 [END]

kot?. Ermm...sewaktu melintasi bilik Faizal kakinya terhenti. Pintu besar itu diketuk. Senyap tiada suara. Perlahan kakinya melangkah masuk kedalam bilik. Tersenyum bibirnya bila melihat Faizal yang tertidur di atas meja.
“Zal”, perlahan disentuh bahu lelaki itu. Faizal terpisat kepenatan. Dibetulkan rambutnya yang berserabai.
“Kenapa Sue?”, Kasihan melihat Faizal yang terpinga macam orang kebodohan digelengkan kepalanya. Kertas-kertas yang berteraburan di atas lantai dikutip satu persatu. Apa sahaja barang yang berselerak di atas meja dikumpulkan dan diletakkan di tempat yang sebetulnya.
“Kalau penat pergi la balik jangan paksa diri bekerja. Dah pukul tujuh lebih ni”

Jam yang ada di atas meja dipandang sekilas. Entah bila dia tertidur dia sendiri tidak pasti. Seingatnya selepas berbual dengan Zairul, fikirannya kosong. Entah apa angin tiba-tiba Zairul menghubunginya. Kata Zairul akan pulang ke sini minggu depan. Hendak bertemu aku kerana hal penting. Apa yang penting sangat sampai tak boleh berbincang dalam telefon. Argh! Dipicit dahi yang sedikit pening. Suraya masih setia berdiri dihadapannya.
“Kau nak balik sama?. Aku nak pergi makan kalau kau nak boleh join sekali?”,
“Tak pe aku dah kenyang. Ada kerja nak disiapkan”, Faizal menjawab tanpa melihat wajahnya. Lelaki itu menghadap komputer semula untuk memula kerja. Suraya diam seketika. Melihat Faizal yang jawab endah tak endah dia melangkah keluar. Tak mahu memaksa takut tiba-tiba datang pula angin ributnya. Faizal hanya menghantar Suraya dengan pandangan yang kabur. Suraya...kalau boleh aku mahu kau disini menemani aku. Kita makan bersama, pulang bersama, berbual dan bergurau macam dulu...tapi aku tak boleh buat macam tu..aku tak mampu.

Kereta yang tadi meluncur laju diperlahankan. Hajat hatinya nak bertahan untuk makan dirumah sahaja bila Faizal tak mahu menemaninya. Perutnya berbunyi menandakan isyarat perlu di isi. Tak boleh ni kena berhenti makan juga. Seorang pun seorang la janji dapat makan kalau dibiarkan datang balik sakit gastrik. Suraya senyum sendiri bila mengingati waktu dia berusia 15 tahun disahkan gastrik. Membebel juga ayah kerana dia suka membiarkan perut kosong. Mak juga tak kurang marahnya berbanding ayah. Sudahnya dia disuruh bertukar sekolah dan duduk semula bersama keluarga. Alasan ayah nak tengok anaknya sihat walafiat didepan matanya. Tapi ayah yang pergi dulu bila disahkan menghidap penyakit jantung. Kalau lah ayah tahu apa yang aku alami sekarang mampu ke ayah menerima tindakan yang aku dah buat?. Dikesat mutiara yang bergenang dikelopak mata. Kenangan dulu ditepis jauh-jauh. Dipandang kiri dan kanan meninjau kalau-kalau ada kedai makan yang berdekatan. Lama otaknya berfikir sambil mata merenung lampu isyarat yang merah. Kereta di hadapan bergerak perlahan bila lampu bertukar hijau. Tangannya memegang pedal gear. Lampu signal ke kiri di pasang. Diputarnya stereng kereta membelok ke kiri membuat u turn. Laju keretanya meluncur membelah malam yang di hiasi lampu neon berwarna warni. Matanya meliar mencari parking, dapat cepat-cepat keretanya masuk ke petak parking. Perkataan Kedai Utara Ala Rasa tersergam indah di gerbang pintu kedai beratap rumbia. Kedai makan ini diusahakan oleh anak jati Kuala Lumpur sendiri. Dia suka dengan keadaan kedai yang sentiasa bersih. Dengan lanskap sekitar kedai yang menarik. Dipenuhi dengan pokok tanpa bunga pelbagai jenis. Ada air terjun kecil buatan manusia yang memisahkan dua bahagian kedai. Satu bahagian untuk pelanggan yang mungkin suka datang beramai-ramai dengan keluarga atau kawan dan satu bahagian lagi untuk pengunjung yang datang dalam bilangan kecil tidak lebih datang empat orang seperti pasangan kekasih. Bahagian tengah kedai pula mempunyai kawasan terang menerang untuk pelanggan yang mungkin tidak sukakan keadaan suram. Disekeliling luar kedai pula di atur meja untuk pelanggan yang mungkin sukakan privacy. Diterangi lampu warna warni yang malap dan lebih menarik bila setiap meja itu di hiasi sebatang lilin kecil yang comel. Di sini lah aku dengan Faizal selalu menjamu selera. Disini lah juga saat bila hati aku mula-mula disentuh dek lelaki itu.
Jejak kaki di perkarangan kedai. Meja di hujung kedai menjadi pilihan. Selesai membuat pesanan matanya meliar memerhatikan gelagat pengunjung yang datang menjamu selera. Ramai pula orang malam ni bisik hatinya. Ermm lupa pula hari ni hari sabtu malam minggu, patut la ramai yang datang. Jam tangan dipandang sekilas..dah hampir pukul sembilan rupanya. Nun di meja sanalah aku dengan Faizal selalu duduk. Suraya senyum lagi. Teringat dia akan sapu tangan yang diberi dek Faizal sewaktu hari hujan dulu masih belum di pulangkan. Tak apa banyak masa lagi boleh bagi. Seorang pelayan datang membawa pesanan. Suraya senyum memanis muka. Aroma nasi goreng menusuk hidungnya, membuatkan perutnya semakin tak sabar minta untuk dipenuhi. Sedang leka mengunyah tiba-tiba matanya tertumpu pada satu tubuh yang baru memasuki perkarangan kedai. Walaupun keadaan kedai dengan lampu yang malap dia masih dapat mengenal pasti lelaki yang masuk tadi. Faizal! Kata banyak kerja tapi rasanya tak sampai setengah jam aku keluar dari pejabat dia dah ada di sini. Pelik tadi kata dah kenyang?. Diperhatikan lelaki itu dari jauh. Jarak empat buah meja memisahkan mereka. Lelaki itu sedang menupang dagu, matanya meliar. Kemudian tangan diletakkan dibelakang leher. Tak lama selepas itu kepalanya di picit beberapa kali. Lagaknya seperti orang yang terlalu banyak berfikir. Suraya kehairanan. Ingin rasanya hendak pergi bertegur sapa tapi dimatikan hasratnya. Ditundukkan kepalanya bila melihat Faizal memandang ke arahnya tapi lelaki itu tidak dapat melihatnya kerana di halang sepohon pokok bunga dan juga pelanggan yang duduk bersebelahan mejanya. Sejak kebelakangan ini Faizal tak banyak bercakap dengan aku. Kalau ada pun hanya berbicara tentang kerja. Lebih pada itu dia lebih banyak berdiam. Kadang-kadang bila lalu dibiliknya dia lebih banyak termenung menghadap tingkap cermin pejabat. Seingat aku baru dua hari yang lepas aku bergurau senda dengan dia selepas peristiwa dia memarahi aku. Kini dia berubah pula...bercakap bila perlu. Bergurau jauh sekali. Kenapa dengan dia?. Bila di ajak keluar sama bermacam alasan yang di bagi. Dah ada teman baru ke?. Dah tak suka nak kawan dengan aku?. Aku nak berbincang apa-apa pun jadi takut. Takut andai angin tak baiknya datang. Tak pernah pula dia bersuara tentang majlis kahwin yang dah ditetapkan tu. Dia tak tahu ke?. Tak mungkin dia tak tahu, takkan macik Zarina tak bagi tahu lansung. Bila nak bincang dengan dia?. Email tu?. Nak tanya ke pasal email tu?. Ermm...dia tak dapat ke email tu?. Mungkin tak dapat agaknya. Habis aku nak buat ke jalan lain?. Berpuluh soalan berlegar di fikirannya.

“Abang rasa macam kenal dengan tunang Kak Sue tu. Kalau tak silap dia tu kawan Zairul”,
“Abang ni betul ke entah-entah abang silap orang kot?”, Sarah menyoal suaminya semula. Sejak dari semalam suaminya asyik memikirkan tentang Faizal.
“La betul la. Ha! abang dah ingat. Zairul pernah bawa Faizal tu datang rumah mak dulu. Zairul pernah cerita dengan abang itu kawan baik dia. Kak Sue tak tahu ke pasal ni?”,
“Mana lah Sarah tahu. Abang tanya la dengan Kak Sue sendiri”,
“Awakkan adik dia?”, Mulut Sarah terkumat kamit mengomel.
“Sarah tak nak masuk campur urusan Kak Sue tu bukan apa bang. Kalau la dia betul-betul tak tahu Faizal tu kawan baik Abang Zairul, apa reaksi dia nanti. Sarah tak nak tengok Kak Sue tu ditimpa masalah lagi. Cukup la dulu tu”
“Semalam abang cuba nak tanya tak jadi pula. Abang rasa Kak Sue tak tahu apa-apa”,
“Dah tu abang nak buat apa?”, Matanya masih lagi mengekor langkah Fazli yang mundar mandir di hadapannya. Baju yang di lipat sudah tinggal separuh. Fazli mengurut dagu, dahinya berkerut memikirkan jalan untuk menyelesaikan permasalah baru yang akan di hadapi dek Suraya.

Tindakan Faizal benar-benar mengejutkan dirinya. Keputusan mesyuarat dah memutuskan supaya dia dan Faizal mengetuai satu kumpulan untuk projek terbaru. Tiba-tiba Faizal menarik diri tanpa alasan. Baru sebentar tadi dia keluar dari bilik Tuan Rahman bersama Shahril. Tempat Faizal digantikan dengan Shahril. Sewaktu membuka pintu tergerak hatinya untuk berjumpa Faizal. Pintu diketuk, suara Faizal menyuruhnya masuk. Tegak dia berdiri di hadapan Faizal.
“Ada apa?”, Lama dipandang wajah Faizal tapi lelaki itu tetap tak menoleh.
“Aku cuma nak tahu apa masalah kau sampai tarik diri dari projek tu?”,
“Tak ada apa-apa”,
“Kalau tak ada sebab kenapa kau keluar macam tu aje”,
Faizal masih diam. Dibiarkan Suraya berdiri memeerhatikan dirinya. Tangannya masih lincah membuat kerja. Garis-garis halus pada kertas diperhatikan dengan teliti. Sesekali dicapai pemadam untuk membaiki kesilapan kerja.
Suraya gumam. Kecewa dengan reaksi Faizal.
“Kalau aku ada buat silap aku minta maaf”, ujarnya perlahan.
“Kau tak pernah buat silap dengan aku”
“Habis tu apa masalah kau?”, tanyanya lagi.
“Nothing”, sepatah jawapan yang keluar dari bibir Faizal. Suraya tenang menghadap Faizal, hatinya belum puas dengan jawapan Faizal. Lelaki itu seolah menyembunyikan sesuatu darinya.
“Selama ni Pak Rahman tu percayakan kita berdua. Dia tahu idea dan tenaga kerja kita berdua lebih bagus dari staff lain.Itu sebab dia selalu patnerkan aku dengan kau untuk berkerjasama. Tapi bila kau buat macam ni aku pula jadi mangsa soal jawab dia”, kerongkongnya serasa tersekat. Dimatikan ayatnya di situ.
“Kalau kau tak senang dengan cara kerja aku, kau boleh cakap terus terang dengan aku. Apa yang kau tak puas hati boleh bagi tahu aku”, sambung Suraya.
“Tak ada apa-apa . Aku dah bincang dengan Shahril. Dia cakap dia memang nak sangat merasa buat projek baru ni so apa salahnya sesekali bertukar angin pula?”.
“Kau tipu... Shahril sendiri terkejut kenapa dia tiba-tiba di panggil. Dia tak tahu pasal kau nak bagi projek ni pada dia”,
Keadaan sepi seketika. Reaksi Faizal yang tetap membatukan diri cukup membuat dirinya terasa dicabar. Dia seolah-olah tidak wujud dihadapan lelaki itu.
“Atau kau sendiri memang dah tak suka jadi patner aku?”, sindir Suraya.
Serta merta Faizal mendongak. Wajah mulus Suraya dipandangnya dengan tepat. Dia tahu gadis itu mencurigainya.
“Kerja tetap kerja...hal peribadi jangan dicampur dengan kerja”, kata Suraya lagi.
“Ini bukan kisah hal peribadi”, Suraya tersengih mendengar jawapan Faizal. Lelaki itu masih lagi nak menafikan kesilapan yang sudah dilakukan. Lelaki.....ego terlalu tinggi.
“Sejak dua tiga hari ni bila aku ajak kemana-mana ada saja alasan kau. Bercakap dengan aku pun dah kurang, nak bergurau jauh sekali. Kau dah berubah Zal atau kau nak jauhkan diri dari aku?”,
“Aku tak berubah okey. Aku macam dulu juga”,
“Kau tak sedar..aku yang sedar”, tempelak Suraya.
Pen di tangan dicampak ke atas meja. Suraya sedikit terkejut melihat reaksi Faizal tapi dia tetap berdiri sedikitpun tidak duduk.
“Aku sedar..dah lama aku sedar. Kalau kau fikir aku cuba jauhkan diri dari kau. Iya memang aku cuba jauhkan diri dari kau. Sepatutnya dari dulu lagi aku dah jauhkan diri dari kau”,
Suara Faizal seakan ditekan keras. Tegas bunyinya tapi jauh kedengaran ada getar pada suaranya. Suraya terduduk. Dia tersentak mendengar kata-kata Faizal.
“Apa salah aku?”. Soal Suraya untuk mendapatkan kepastian. Dia makin keliru dengan tindakan Faizal. Faizal bangun mencapai kot dan berlalu keluar. Bibirnya kelu, persoalannya tak dijawab. Shahril yang baru membuka pintu terkejut bila Faizal merempuh keluar hingga berlaga bahu dengannya.
“Faizal tu pergi mana?”, tanya Shahril yang kehairanan. Pertanyaannya sepi tak di jawab. Dihampiri Suraya yang dari tadi diam membisu.
“Sue”, Suraya mendongak bila dipanggil Shahril. Matanya sudah bergenang. Tak dipedulikan apa persoalan yang akan timbul di kepala Shahril.
“Kau kenapa Sue?”, Bahunya disentuh Shahril.
“Apa salah aku pada dia?”, bergetar suara Suraya menyoalnya.
Dahinya berkerut tidak memahami hujung pangkal persoalan Suraya. Dia tak memahami apa yang dah berlaku antara Suraya dan Faizal. Suraya menyeka mata dan keluar dari bilik tersebut. Shahril terduduk di situ. Pasti ada sesuatu yang Faizal lakukan hingga Suraya tersentuh hati. Faizal ni tak patut betul. Ngomelnya sendirian.

“Apa kena dengan Faizal tu. Dia tak sedar ke yang dia dah bertunang. Ke hulu ke hilir dengan perempuan lain. Kau tak sakit hati ke Sue?”,
Najwa mengomel. Suraya cuma diam, dari kedai makan hingga di dalam kereta dan sampai la ke pejabat, mulut Najwa masih belum berhenti menyebut nama Faizal. Macam-macam persoalan yang di ajukan padanya bila melihat Faizal bersama perempuan lain di kedai makan sebentar tadi. Ditekannya butang lif ke tingkat 10. Ngomelan Najwa sudah tidak kedengaran di telinganya. Sejak peristiwa di bilik Faizal tempoh hari dia tak bertemu lagi dengan lelaki itu. Sewaktu mesyuarat lelaki itu semacam tidak mengenali dirinya. Berselisih bahu pun tak akan dipandangnya wajah aku. Benci benarkah dia pada aku?. Tapi apa salah aku?.
“Dulu dengan Sherina, minggu lepas dengan perempuan lain, hari ni orang lain pula. Playboy ke apa dia tu?”,
“Customer dia agaknya”, Suraya menjawab membela Faizal.
“Orang lain pun ada customer juga tapi ada juga lelaki perempuannya. Ini tidak asyik perempuan je aku tengok. Apa dia kerja jadi ejen cari model ke?”,
Suraya tertawa sekali gus mengaduh kesakitan bila cubitan Najwa hingga dilengannya. Najwa masam muka.
“Kau boleh ketawa lagi Sue. Kau tak sakit hati ke?”,
“Itu hak dia. Aku tak pernah halang”,
“Ha!...ya allah kenapa lah aku dapat kawan yang baik macam kau ni. Orang kalau dah bertunang tak buat perangai macam dia tau. Ini tidak..miang makin menjadi”,
“Orang lelaki Wa..”, perlahan Suraya menjawab.
“Sebab orang lelaki la kita kena control. Kalau masa macam ni dah tunjuk perangai. Dah kahwin macam mana?”,
“Lelaki boleh kahwin empat”, jawab Suraya bersahaja. Najwa makin kehairanan. Tak kan sedikit perasaan cemburu tidak ada di hati Suraya. Marah pun tidak, membebel jauh sekali aku nak dengar. Hairan aku perempuan ni?.
“Kau ni macam nak bela dia je. Kau tak tahu ke dah kecoh satu office tahu pasal dia ada afair dengan budak kita cawangan kat Penang tu. Dia selalu ke Penang sebab budak perempuan tu”,
“Aku tak membela dan aku tak masuk campur semua hal dia”, Suraya dah tegak berdiri menanti pintu lif terbuka. Keadaan tiba-tiba sepi bila Faizal tercegat didepan lif. Matanya bertembung dengan anak mata Faizal. Sedikit pun lelaki itu tidak tersenyum. Najwa yang ada dibelakang sudah diam membisu. Cepat-cepat dia melangkah keluar dari lif dan berlalu pergi. Tak sanggup nak menghadap wajah lelaki itu.
“Kau tengok...macam orang asing je. Senyum pun tidak”, Najwa jiuh bibir. Sakit hati benar dia melihat perangai Faizal yang semakin berbeza.
Langkahnya makin laju. Dibiarkan Najwa bercakap sendirian. Dia meluru masuk kedalam bilik. Pintu bilik dikunci rapat, beg tangan dilempar ke atas sofa. Hatinya sakit, hatinya pedih dan semakin pedih. Dibukanya tirai berdiri menghadap tingkap.
“Faizal..apa salah aku sampai kau buat aku macam ni?”,
Rasa pilu datang menyerbu masuk kedalam hatinya. Mengundang segala kesedihan ke dalam jiwa. Tersedu-sedu dia menangis. Esakkannya tertahan-tahan. Ingin dia meraung tapi tak mampu.

“Kau tak patut buat dia macam ni”,
Jari telunjuk Shahril menuding tepat kepadanya. Dibiarkan Shahril yang meluru masuk kebiliknya. Shahril berdiri di hadapannya bercekak pinggang. Dia tahu Shahril tak berpuas hati dengan tindakannya. Shahril berhak marah.
“Kau tak ada perasaan ke?. Kau ni memang la. Kau dah tahu dia sukakan kau kenapa kau buat macam ni?”,
“Kau tak ada hak nak halang keputusan aku”, bentak Faizal.
“Balik-balik hak yang kau cakap. Apa besar sangat ke hak kau tu?”, tempelak Shahril tegas. Faizal diam lagi. Wajah Shahril yang tegang membuatkan jiwanya sedikit goyah. Sejak dari awal dia buat keputusan untuk menjauhkan diri dari Suraya, Shahril sudah membantah. Kini kisahnya ada hubungan dengan staff cawangan di Penang tersebar luas. Pasti Shahril marah dan lebih-lebih lagi baru-baru ini Shahril terserempak dengannya bersama perempuan lain. Waktu itu Suraya dan Najwa turut berada ditempat yang sama. Seharian Shahril membebel dengannya. Keputusan tetap keputusan dan tak akan di ubah walau apa yang terjadi.
“Ini adalah jalan yang aku rasa paling baik”, suaranya perlahan. Shahril dah mengambil tempat duduk dihadapannya.
“Tapi kau tak patut buat macam ni. Semalam Najwa bagi tahu aku dia nampak Suraya menangis seorang diri lepas bertembung dengan kau. Aku pula jadi mangsa soal jawab bini aku. Apa yang kau buat ni. Kau tak rasa bersalah ke sakitkan hati dia?”,
“Memang itu yang aku nak buat..kau tahukan aku..”,
“Tapi cara kau salah”, Shahril memintas percakapannya.
“Tak boleh ke kau terima dia. Apa salah dia pada kau sampai kau buat dia macam ni?”.
“Dia hak Zairul..hak Zairul”, tempik Faizal.
Shahril mengelengkan kepala. Lagi-lagi hak jadi punca utama. Apalah dosa Suraya hingga Faizal sangup bertindak begini.

Tindakan Sherina masuk kebilik mengejutkan Suraya dan Najwa yang sedang berbincang. Suraya kaget. Najwa juga terdiam. Sherina hanya tersenyum memandang dua wajah yang terpinga kehairanan.
“You memang beruntung Suraya”,
Suraya yang masih lagi terpinga tak memahami lansung apa yang dikata dek Sherina. Najwa hanya mampu duduk melihat Sherina yang sudah berdiri dihadapan Suraya. Hajat hatinya nak keluar dari bilik itu terpaksa dibatalkan. Bimbang kalau-kalau Sherina melakukan sesuatu pada Suraya.
“You beruntung sebab dicintai dua orang lelaki”,
“I tak faham”, jawab Suraya pendek
Sherina mula mundar mandir di hadapannya. Najwa yang duduk memerhatikan gelagat Sherina benci melihat tingkah laku Sherina yang memang dasar perempuan tak tahu bersopan santun. Masuk meluru tanpa mengetuk pintu. Menyerbu orang hingga terkejut tanpa memberi salam.
“I marahkan you sebab rampas Faizal dari I. Tapi memang betul you rampas Faizal dari i. I tak sangka yang Faizal boleh sukakan you.Macam mana you berdua boleh jatuh cinta sedangkan pertunangan you berdua cuma perjanjian?”,
“Apa you cakap ni Sherina?”,
Wajah Suraya berubah. Matanya beralih pada Najwa yang kaku duduk dihadapannya. Akhirnya Najwa tahu juga apa yang selama ini dia rahsiakan dalam hidupnya.
Wajah Najwa sedikit terkejut. Patutlah selama ini apa yang berlaku pada Faizal, Suraya tak pernah merungut untuk marah jauh sekali. Biar apa pun yang Faizal lakukan, sedikit pun Suraya tak pernah bersuara. Rupanya mereka bertunang kerana perjanjian. Rupanya perhubungan mereka hanya lakonan. Shahril mesti tahu hal ini. Kalau tidak masakan bila disoal tentang hubungan Faizal dan Suraya , suaminya jawab endah tak endah. Sudahnya dia pula disalahkan dikata suka mengambil tahu hal orang lain.
“I berusaha buat Faizal lupakan you. Memang dia lupakan you bila dia jumpa Yasmin. Lepas tu I reka cerita pada Yasmin hingga Yasmin ambil keputusan berkahwin dengan bekas teman lelakinya dan harapan I dapat rapat dengan Faizal. At last Faizal rapat dengan I. I sangka Faizal dah sukakan I tapi I silap. Nama you masih ada lagi dalam hatinya. I kalah pada you”,
“Stop it..I tak akan bercinta dengan Faizal”,
“You jangan la menipu diri sendiri Suraya. I dah baca email yang you hantar pada Faizal and sorry I delete email you tu”, Sherina tersengih. Suraya ketap bibir. Email yang jadi tanda tanya kini terjawab sudah. Sangkaan Kak Laila memang tepat sekali. Faizal tak pernah tahu isi hatinya. Rupanya perempuan ini yang menjadi penghalang.
“Walaupun I delete email tu dan Faizal tak sempat baca, I tak berjaya juga. Rupa-rupanya Faizal tetap mencintai you. You tahu I dah ceritakan pada Faizal yang you sukakan dia. Dia juga sukakan you tapi dia jauhkan diri dari you. You tahu kenapa?”,
“Dia dah ada girl lain. Itu hak dia. I tak berhak paksa dia terima I”,
“You salah Suraya..you salah”, Sherina ketawa.
Geram hatinya melihat Sherina yang seakan mentertawakan dirinya. Kini Sherina duduk pula dihadapannya.
“Faizal sukakan you tapi dia terpaksa beralah dengan Zairul sebab Zairul juga sukakan you”,
“Apa maksud you?”,
“Faizal dan Zairul tu best friend sejak kecil lagi. You tak tahu ke?. Faizal buat macam ni biar you sakit hati. Biar you terima Zairul semula dan Faizal akan tarik diri”,
“I tak tahu apa you mengarut ni?”,
“I kasihan dengan you Suraya. Faizal buat semua ini sebab berkorban untuk sahabat baiknya tu. Zairul tak tahu you ni tunang Faizal. Kasihan Faizal dia sungguh-sungguh sukakan you tapi terpaksa undur diri. Tapi tak apa... I sanggup terima Faizal walaupun dia dah sakitkan hati i”,
“You!!! I rasa baik you keluar sebelum I halau you”, gertak Suraya. Dia tak sanggup lagi berdepan dengan Sherina. Kalau makin dilayan karenah Sherina makin banyak rahsia yang ada terbongkar.
“You tak patut marah I. I cuma nak beritahu you keadaan sebenar. Kalau you tak percaya you boleh pergi jumpa Faizal sekarang. You akan tahu apa yang terjadi”.
Bibirnya tak mampu lagi bersuara. Hatinya sakit melihat Sherina yang terus-terusan tersenyum mengejek dirinya. Telinganya terasa panas. Tanpa banyak bicara di aturnya langkah menuju kebilik Faizal. Hari ini dia perlu tahu kebenarannya. Hari ini dia mahukan penjelasan dari Faizal.

“Suraya bukan hak aku, dia masih hak keluarganya Zal”,
Faizal menoleh mencari arah suara yang amat dikenali. Zairul dah tercegat didepan pintu. Entah bila lelaki itu sampai dia tak menyedari. Shahril bangun mempelawa Zairul duduk. Zairul cuma tersenyum memberi isyarat tak mahu pada Shahril.
“Bila kau sampai, kata nak datang minggu depan?”,
“Kenapa kau tak cakap dia tunang kau”, Zairul menyoal. Wajah Faizal sedikit berubah.
“Aku tak cintakan dia”, Lelaki itu tersenyum meleret. Lain yang ditanya lain pula jawapan yang Faizal berikan.
“Aku tak tanya kau cintakan dia atau tidak. Aku cuma tanya kenapa kau tak bagi tahu aku dia tunang kau?”,
“Mana kau tahu semua ni?”, Faizal pula menyoal. Shahril yang ada disitu cuma menyaksikan adengan soal jawab di antara sahabat baik tersebut. Dia tak mahu mencelah dan memang dia tak berhak menyampuk.
“Kalau bukan Deli yang beritahu semua ni, sampai sekarang aku tak tahu”,
Deli?. Faizal kehairanan. Dicuba mengingati siapakah orang yang bernama Deli. Puas di ingat dan akhirnya baru dia sedar Deli adik ipar Suraya yang pernah bertemu dengannya sikit masa dulu. Tapi dia lupa bahawa Deli adalah sepupu kepada Zairul.
“Aku...”, Faizal menjawab sepatah seolah hilang punca untuk memberi alasan.
“Kau lebih berhak pada dia dan maafkan aku kerana menganggu hubungan ini”,
“Jangan Rul...kau yang lebih berhak. Aku yang salah”,
“Kenapa nak salahkan diri sendiri?. Kita dah lama berkawan dan aku tak nak mengkhianati sahabat sendiri”,
“Kau tak pernah mengkhianati aku. Aku yang mengkhianati kau. Kalau aku tahu dialah Suraya yang kau kenal dulu. Sumpah aku tak akan ikat tunang dengan dia”,
“Benda dah berlalu kenapa kau masih nak menolak hakikatnya. Kau mencintai dia Zal...kenapa nak berbohong”,
“Kau juga mencintai dia kan?”,
Keadaan sepi seketika. Zairul menjauhkan diri membelakangi Faizal. Lama dia berdiam. Nafas yang sarat didada dilepaskan perlahan-lahan.
“Kau pernah cakap dengan aku . Walau sekuat mana pun kita mencintai seseorang, bila dah ditakdirkan tiada jodoh antara kita. Kita tetap tak bersama”,
“Kau masih ada peluang Rul. Aku tahu sekarang ni aku yang jadi penghalangnya. Aku sedia undur diri”,
“Jangan Zal. Cinta Suraya dah tak ada untuk aku. Kau sendiri tahukan. Dia dah tetapkan dalam hatinya cuma ada kau bukannya aku”, Zairul menoleh memandang Faizal.
“Dia buat keputusan macam tu kerana keadaan”,
“Dia tak akan bertindak tanpa berfikir Zal. Dia perempuan yang tegas dengan keputusan dan dia tak akan menipu dirinya sendiri”,
“Kau terlalu cepat mengalah”,
“Aku yang mengalah atau kau. Sekarang dia dalam ikatan kau dan kau lebih berhak pada dia, bukan aku”,
“Ikatan itu cuma tanda. Bila-bila boleh dileraikan”, Faizal menjawab bersahaja. Zairul mengeleng kepala.
“Kenapa sampai begitu sekali anggapan kau. Kau sedar tak ikatan tu satu tanda hubungan yang dihormati semua orang”,
“Aku terikat kerana perjanjian”,
“Faizal kau sedar tak. Kita tak pernah terfikir setiap apa yang kita lakukan itu ada maksud disebaliknya. Perjanjian tu lah yang membawa kau kedalam cinta dia. Kau sedar tak?”,
“Sebagai seorang kawan aku sanggup korbankan apa saja yang aku ada”,
“Aku tak pernah suruh kau berkorban. Kalau nak bukan begini caranya”, suara Zairul hampir-hampir tak didengarnya. Lelaki itu kelihatan seakan gelisah. Sekejapan direnungnya wajah Faizal. Tapi Faizal masih bersikap biasa, seumpama tiada kesalahan yang dah dilakukan. Bilik berhawa dingin itu terasa seakan tegang. Shahril tetap membatu diri. Faizal tercegat menghadap tingkap, begitu juga dengan Zairul. Kedua-duanya diam membisu.
“Kau kena fikir akibat tindakan yang kau ambil ni. Kau kena jaga perasaan dia. Kau mencintai dia kan?”,
Faizal tersengih mengeleng kepala. Apa yang ada pada cinta?. Cinta itu adalah perasaan yang paling halus dalam jiwa.
“Tak Rul..kenapa kau suka sangka aku macam tu?”,
“Sebab kau kawan aku. Sekilas wajah kau aku tahu apa yang ada dalam jiwa kau”,
“Dah la tu..sekarang ni kau tahukan. Okey aku serahkan dia pada kau”,
“Tolong tarik balik apa yang kau cakap ni Zal. Aku dah ada jalan hidup aku sendiri”,
“Jangan jadi bodoh la Rul...susah payah kau harung hidup semata-mata nak cari dia. Bila dah jumpa senang-senang kau nak lupakan”,
Faizal menepuk bahu Zairul sambil berpaling untuk mengambil rokok di atas meja. Bibirnya tiba-tiba jadi kelu. Apa yang dilihat benar-benar mengejutkan dirinya. Suraya kini berada di hadapannya. Wajah gadis itu tenang. Zairul yang menyedari Faizal diam tak bersuara turut berpaling. Kedua-duanya terdiam. Suraya gumam, bersilih ganti wajah itu dipandang. Dia terus lari masuk kedalam bilik dan mencapai beg tangan. Najwa dan Sherina yang masih ada dalam bilik tersebut tak dipandang. Bahunya di paut Najwa pantas ditepis dan berlari keluar. Panggilan Najwa dah tak diendahkan. Najwa yang terpinga berlari untuk mengejar Suraya tapi dihalang Shahril dimuka pintu. Sedikit wajah Najwa berubah bila melihat Zairul turut ada bersama Faizal. Sherina yang masih ada di dalam bilik tersenyum dan terus tersenyum.

Dia berlari..berlari dan terus berlari. Manik-manik peluh terbit di dahinya. Lariannya tetap diteruskan, tercungap-cungap dia menarik nafas. Lariannya dilajukan dan akhirnya tubuh itu tak berdaya untuk berlari lagi dan jatuh menyembah bumi, melutut di batuan pantai yang luas. Air matanya menitis dan terus menitis.
“Kenapa dunia ni kecil sangat?”, dia berkata sendiri. Deru ombak menenggelamkan suaranya.
“Kenapa dunia ni kecil sangat!!!!!!!”, jeritnya sekuat hati melawan bunyi deras ombak yang besar. Dia tak ingin menyeka air matanya lagi. Biarlah mutiara itu tumpah semahunya. Biarlah rasa kecewanya hilang bersama air mata. Dia menagis semahu-mahunya. Air matanya berlinang-linang di iringi titisan gerimis yang semakin mengila membasahi bumi. Terhinjut-hinjut bahunya menahan sesak didada. Dia biarkan tubuhnya dibasahi hujan. Mata di pejam rapat-rapat tapi celik semula bila terasa ada sesuatu yang melindunginya dari dibasahi hujan. Mungkin kah hujan sudah berhenti?. Kepalanya mendongak, dia dipayungi seseorang. Wan Adli tegak berdiri sambil tersenyum kearahnya. Terasa jemarinya di sentuh. Lelaki itu menarik tangannya supaya berdiri. Di ikut langkah Wan Adli berjalan meninggalkan batuan hingga ke tepi pantai. Mereka berdiri jauh dari batuan. Ombak-ombak besar berlumba-lumba menghempas batuan pantai dan secepat kilat hilang pasir-pasir yang ada pada batu dibawa arus laut kedalam dasar, yang tinggal hanya buih-buih laut di muka batu. Suraya kelu, jika aku masih di situ tadi pasti aku dah diseret oleh ombak jatuh kedalam laut. Dipandangnya wajah Wan Adli. Ingin mulutnya bertanya tapi bibirnya kelu.
“Kenapa begini?”, Wan Adli bersuara mengisi kesepian diantara mereka yang dari tadi senyap tanpa kata-kata. Suraya telan liur...lelaki ini seakan tahu bila masanya dia bergembira dan bila masanya dia berduka. Dia hadir tiap kali aku dalam kesusahan, dia hadir tiap kali aku dalam kegelisahan.
“Kalau sakit nanti siapa yang susah?”, tanya Wan Adli.
“Ada ke orang yang nak susah kerana saya?”, Suraya pula bertanya.
Dikerlingnya gadis disebelah. Beberapa titis air turun dari hujung rambut yang basah. Separuh dari badan Suraya hampir kuyup. Mujur payung sedia ada didalam keretanya, dapatlah dia memayungi Suraya dari terus basah. Dibukanya baju panas yang sedang dipakai. Baju itu diletakkan kemas kebahu Suraya. Wajah Suraya sedikit berubah...mungkin terkejut, Wan Ali mengulas sendiri.
“Hidup bercinta ni kadangkala menyakitkan”, Wan Adli memula bicara. Kini mereka sudah duduk dibangku kayu tepi pantai. Rambut Suraya yang basah mula kering dek sinaran matahari yang terbit selepas hujan.
“Saya dah cukup sakit sekarang”, pantas suara Suraya mencelah. Wan Adli yang sedari tadi merenung ombak beralih memandang wajah Suraya disisi. Wajah yang dikasihi. Walau jauh kemana pun dia pergi..wajah itu tetap teguh dihatinya. Dia sedar tindakannya mencintai Suraya adalah sesuatu yang salah dalam rumahtangganya. Hampir-hampir rumahtangganya berkocak gara-gara isterinya menjumpai message dalam hanphone miliknya. Sejak dari itu dia terpaksa meminggirkan Suraya, bukan niat dihati nak gadis itu melupakan dirinya tapi hanya itu yang mampu dilakukan. Dia tak mahu Suraya hanyut dalam cintanya. Dia mahu gadis itu sedar bahawa cinta mereka tak akan seperti yang mereka inginkan dan kerana itu dia benarkan Suraya mencari cinta yang lain walaupun jauh disudut hatinya benar-benar sayangkan Suraya. Salah aku kerana membina cinta dihatinya...Wan Adli mengeluh.
“Sebenarnya saya bagi peluang pada awak mencari cinta yang sebenar Sue”,
“Peluang?”, dahinya berkerut kemudian dia tersenyum sendiri.
“Saya mencari, saya berusaha dan akhirnya saya jatuh disini. Ini la peluang yang awak berikan. Ini lah cinta yang saya dapat”,
“Perjalanan kita masih jauh Sue. Saya masih bersama awak”,
“Awak dan tak ada. Awak dah makin jauh dari saya..dah jauh”, air matanya merembes keluar. Cuba diseka dengan jari tapi mutiara jernih itu tetap mengalir deras.
“Saya sayangkan awak Suraya. Saya bagi awak peluang cari cinta yang lain tapi jauh dalam hati saya masih sayangkan awak macam dulu juga”,
Suraya mengeleng-gelengkan kepalanya. Di cuba menekup telinga tak mahu lagi mendengar kata-kata dari Wan Adli.
“Kalau sayang kenapa biarkan saya macam ni. Ini yang awak nak kan?”,
Wan Adli mengeluh berat. Terasa dadanya sesak.
“Ini dugaan untuk awak Sue. Awak kena hadapi”,
“Dugaan yang kadang-kadang buat saya terseksa. Saya dah letih Wan Adli..saya dah letih”. Suaranya tenggelam timbul dengan tangisan. Sukar benar dia untuk meluahkan segala yang terbuku dihati. Sesak benar nafas dirasakan.
“Saya cuba sayangkan dia lebih dari saya sayangkan awak tapi kesudahannya kasih saya ditolak kesana dan kesini. Kalau saya tahu begini jadinya, demi Tuhan saya tak akan jatuh cinta dengan mereka berdua. Apa salah saya?”,
“Tuhan tu Adil Sue. Awak tak boleh menyalah perasaan cinta tu. Awak beruntung kerana masih disayangi”,
“Beruntung sebab disayangi dua sahabat baik macam tu?. Beruntung sebab saya di tolak kesana kesini..begitu?”,
Bulat matanya merenung wajah Wan Adli. Lelaki itu masih tenang. Tangisan Suraya kian reda. Pertama kali dalam hidupnya melihat Suraya menangis begitu. Mungkin kerana terlalu terluka. Atau pun mungkin dia meluahkan kecewa yang dah bertahun lama disimpan dalam hatinya.
“Ramai yang masih sayangkan awak. Keluarga awak, kawan-kawan awak dan....saya”, perlahan ayat terakhir itu disebut.
“Saya tahu awak gadis yang kuat. Suraya yang saya kenal bukan begini orangnya. Suraya saya dulu orang yang penuh ceria, orang yang penuh semangat dalam hidupnya. Kenapa waktu Zairi dulu awak boleh tabah hadapi, kenapa sekarang tidak?”,
“Itu dulu...waktu awak bersama saya tapi sekarang tidak”,
“Saya masih bersama awak. Awak ingat tak saya pernah kata selagi awak mengingati saya selama itu juga saya menyayangi awak”,
Suraya itu tunduk diam. Berulang kali dia mengeluh. Mengeluh dan terus mengeluh.
“Sejak awak izinkan saya cari cinta yang lain saya berusaha berpijak dibumi nyata ni bahawa saya dan awak tak mungkin bersama dan kerana semangat awak juga saya masih mampu berdiri disini. Saya bina satu keindahan dalam hidup saya bila bertemu dengan Zairul semula tapi siapa sangka saya jatuh kasih pada hak orang lain. Saya bersalah dan bila keadaan macam ni berulang dalam hidup saya, saya tutup pintu hati tak mahu bercinta lagi hinggalah satu perasaan tu datang meresap dalam jiwa tanpa saya pinta”,
Ayatnya terhenti. Wan Adli disebelah tekun mendengar. Keadaan pantai sudah mula disimbahi cahaya merah matahari yang hampir terbenam. Sinar merah mewarnai permukaan laut dan kilau-kilauan cahaya terbit bila laut dilambung ombak.
“Saya ambil keputusan untuk terima dia dalam hidup bukan kerana keluarga saya atau keluarga dia sekali pun. Tapi kerana hati saya sendiri. Waktu itu saya redha apa pun keputusan yang akan dia buat sama ada menerima atau menolak saya dari hidupnya..saya pasrah. Saya sangka dia bersama Sherina atau gadis lain. Saya masih boleh terima kalau keadaan itu yang jadi. Tapi apa yang jadi sekarang luar dari pemikiran saya. Saya tak pernah tahu mereka kawan baik sejak kecil. Saya tak tahu kerana saya keadaan ni boleh wujud dalam persahabatan mereka. Kalaulah saya tahu...”
Air matanya menitis lagi. Disekanya dengan hujung jari.
“Jangan disalahkan perasaan sayang yang ada dalam hati awak tu. Kasih sayang tu kuat. Bukan diminta-minta dan bukan dipaksa-paksa. Saya faham apa yang awak rasa sekarang. Awak sunguh-sungguh sayangkan Faizalkan?”,
Sekali lagi dia tunduk merenung pasir pantai. Pertanyaan Wan Adli terbang dibawa angin lalu. Perasaannya kini bercampur baur antara sedih, kecewa dan terluka.
“Kalau dulu mungkin saya boleh terima bila dia tak tahu apa yang saya rasa tapi sekarang tidak. Dia tahu dan dia juga ada perasaan yang sama seperti saya tapi kenapa dia sanggup lukakan hati sendiri kerana seorang kawan. Dia tak sedar yang dia juga dah melukakan hati saya. Kenapa dia buat keputusan tanpa tanya saya dulu. Kenapa tak tanya saya siapa Zairul tu sekarang dalam hidup saya?”, persoalannya ternoktah disitu. Sepi datang lagi mengisi kekosongan perbualan mereka.
“Zairul dah tak ada. Dah hilang....dah lama hilang”, Suraya menjawab lemah dan terlalu perlahan. Matanya kian mengecil merenung hamparan laut.
“Kadang-kadang manusia ni ada yang lebih sayangkan persahabatan dari percintaan dan keluarga sendiri kerana persahabatan tu ada kalanya lebih bermakna dari hubungan lain. Mungkin Faizal belum sedar kehadiran awak dalam hidupnya. Bagilah dia peluang dan awak masih ada masa nak perbaiki keadaan ni”,
“Saya dah letih Wan Adli....saya dah letih”, hanya itu yang mampu diucapkan. Dia memandang Wan Adli di sebelahnya. Raut muka lelaki itu kelihatan tenang.
“Kenapa awak masih tetap menyayangi saya sedangkan awak dah ada apa yang awak mahu. Isteri, anak-anak dan kebahagian hidup dengan orang yang awak sayang?”.
“Awak tahu kenapa?”, pantas dia menoleh pada Wan Adli yang dah tepat merenungnya.
“Kerana menyayangi awak adalah salah satu kebahagian dalam hidup saya”,
Hatinya yang tadi pilu tiba-tiba menjadi sayu. Gemersik suara Wan Adli memasuki corong telinganya. Bagaimana aku harus melupakanmu Wan Adli..rintihnya sendiri. Bayu laut menampar lembut menyentuh pipinya. Direnungnya ke dada langit. Angin....bawalah kecewa ku jauh-jauh.


-TAMAT-

No comments: