Friday, May 28, 2010

Malim pt10

It was disastrous. Aku suah bawak bini orang
kuar! Tapi suah terlambat, mater aku dah lebam kener
penumbuk suaminyer Azah. Maner lah aku tahu yg si Azah
tu suah kahwin, dia tak cakap dgn aku pon. Hati nie
baru nak muler tersangkut dgn
Azah.....(sigh)...melepas nampaknyer. Ruper-rupernyer
si Azah tu lari dari rumahnyer di Bandung... laki dia
dapat tahu yg dia datang ke Singapura. Lepas je laki
dia tumbuk aku, dia heret Azah macam heret anak
patung. Azah menjerit mintak dilepaskan biler aku
cuber nak tahan...laki dia grip aku kat kepaler dan
memberitahu aku yg Azah adalah isterinyer, aku tak
perlu masuk campur....tu part ah aku terpranjat berok
dan takleh nak buat aper.

Dah tiga hari aku tak dengar berita pasal Azah.
Aku try tipon rumah pakcik dia kat Kembangan, tapi
takder orang angkat. Boring sungguh rasernyer. Aku nak
kluar tapi tak tahu gi maner... last last aku duduk
melangok sorang-sorang kat rumah.

"Kriingggggggg" bunyik tipon.

"Hello.. .Malim sini... saper tu?"

"Lim......lu suah siap ke belum?" Sahar on the
line...kawan lamer aku...seangkatan dgn Leman.

"Siap?..... .gi maner?" tanyer aku.

"Lerrrrr… perjumpaan hari raya laahh" balas Sahar dgn
nada surprise.

"Hah????....hari nie kee??" jawab aku.

"Yelahhhh.... ari nie lah, kao luper ke per?"

"Aiseyman. ...aku luper ahhh. .err. ok ok. .kol brapa
lu orang jumpa?"

"Kol pat kat Novena MRT... .lu pakai glamour sikit
beb... .mana tahu boleh menang hadiah" sambung Sahar.

"Sapa-sapa yg pergi?" tanyer aku lagi

"Lerrr...tu turun je.. .kol pat tau"

"Ok. .... .jumper nanti"

Dengan secepat kilat aku pergi siap. Baju aper
yg aku nak pakai?? Isshhhhhh.... .blur
blur......ahhhbhh baju nie pun boleh lah. Aku capai
baju silver aku dan pasangkan punat pemantau cahaya
kat baju kat tengah-tengah dada. Dgn megahnyer aku
kuar rumah... .naik teksi. Dua puluh minit kemudian
aku tiba di steen MRT Novena. Aku nampak sekumpulan
orang memakai baju melayu... .ahhh. .tu dia diorang.
Leman pakai baju melayu kaler cokelat taik dgn kain
samping kaler luminous ijau samer capal ader sunflower
besar kat tengah-tengah..aku raser dia tak tahu yg
capal dia pakal tu actually sandal untuk pompan. Sahar
pakai baju Spiderman... dan ader pompan lagik yg
memakai baju kebaya kurung sutera gred satu jenis
Wawasan kaler ijau pucuk pisang dgn koon emas
bersanggul dan berselendang yg distaplerkan kat bahu.
Fuuuh! mengancam!.... saper dia nie?? Very
outstanding... .muker macam Era Fazira. Aku merapati
mereka.

"Hah Lim....dah sampai pun" tegur Leman.

"Sori...aku terlambat sikit" jawab aku sambil
menjeling kat pompan yg kiut miut tu.

Kenalkan..sepupu aku....... Suzi" Sahar mengintroduce
aku.

Huh.. .tak sangker si Sahar mempunyai sepupu yg gini
punyer pawer.... .menggelabah aku dibuatnyer. Sahar
dgn Leman pergi beli rokok...sementara aku dgn Suzi
tunggu kat situ.

'Err... Suzi.. u tinggal mana?" aku membuker mulut..
.takkan nak bukak sluar plak, nampak sangat gelojoh.

"Tinggal kat Jurong" jawab Suzi sambil mengorat
senyuman yg boleh menggugurkan setiap iman lelaki
tulen.

"Ohhhh.....errrr..... .u.... .nie dah kerja?" sambung
aku.

"Dah" jawab Suzi ringkas...kali ini dgn senyuman yg
lagi pawer dan berkaliber.

"Kejer aper?"

"Kejer a kat situ hah" sambil menunjukkan bangunan
Income Tax kat depan.

"Ohhhhhh... .u kerja sebagai pegawai income tax lah
nie?"

"Hak ahhh.. .i kejer bahagian Clearance. .jager tipon.
.tingkat dua.. .booth 69" dgn rela hati dia
memberitahu.

Sedang kiter asyek berbual tetiber aku ternampak Waty
dgn Haron....actually diorang yg nampak aku. . .Waty
menegur aku.

"Lim!.......pekabar?…nak pergi perjumpaan kee?" tanyer
Waty.

"Eh Waty … ak ah …nak pergi ler nie.. .tunggu members
lagi dua nie. .pergi berak" jawab aku terpranjat
sakan.

Waty tersenyum simpul.. .maternyer menjeling ke arah
Suzi….kemudian pandangannyer menghala ke arah aku
semuler. .sambil tersenyum dgn senyuman yg penuh
bermakner.

"Haron??" Suzi bersuara.

Muker Haron jadi puteh biler Suzi memanggil namernyer.
Aku dgn Waty terpinga-pinga.

"U kenal Haron ke?" tanyer aku pader Suzi

Suzi hanyer berdiaM diri.. .tapi dari raut wajahnyer
jelas kelihatan annoyed. .pissed off gitu. Haron dah
berpeluh peleh. Leman dgn Sahar pun sampai.

"Haron??" Sahar plak bersuara.

Aku, Leman dan Waty terus blur…. everybody seems to
know each other.

"Haron?.....yesssss...you're Haron kan?" Leman plak
join sekaki

.Aku dapat raserkan ader sesuatu yg tak
kener.......macam nak jadi gaduh plak...... Suzi
tunduk kebawah...sementara muker Sahar bertukar
menjadi merah padam.

"Ok..... since u all know each other.... .errr why
don't u all pergi dulu.....kiter jumper je nanti kat
atas" celah aku kepader Waty dan Haron. "Aku nak pi
top up mrt kad dulu" sambung aku lagik.

Waty dan Haron terus beredar. .aku sengajer cari
excuse nak pisahkan group kiter dgn diorang pasal aku
dapat raserkan ader semacam tensen building up.

"Kao kenal dgn Haron tu?" tanya aku pader Sahar biler
Waty dan Harom dah beredar.

"Kenal???....huh!...lebih dari kenal....that son of a
bitch!" Sahar meninggikan suaranyer.

"Saper dia tu?" tanya aku lagi.

"Kalau kao nak tahu .....si Haron nie lah......."

"Sudahlah abang Sahar.... .jom kiter pergi" Suzi
tetiber mencelah, seakan-akan tidak mahu abg
sepupunyer menceritakan who the hell is Haron.

"Dah.. .dah lah... .jom kiter pergi" sahut Leman
sambil menyalakan rokok.

Wajah Suzi tidak seceria tadi. Dia seakan-akan
dirundung kesusahan...kesian plak aku tengok dia....
tadi anggun dan menawan tapi sekarang diselebungi awan
mendung. Nie misti ader crita nie.

Punat pemantau cahaya aku tetiber je blink.....
.hmmmmm. .pawer suah kurang takperlah mintak-minta
takder monster yg datang attack.



BERSAMBUNG

No comments: