Thursday, May 27, 2010

Malim pt7

Kesian plak aku tengok mak aku terlantar kat spital. .
.kepalernyer kener balot..nampak mater je. Satu
kepaler dia melecur terkener kuah asam pedas yg masih
panas. tengah masak kat dapur, tah macam maner tah
lost balance dan terjatuh, dia tertarik sekali periuk
yg berisi kuah tersebut dan terbalik land kat kepaler
dia. Orang ramai datang melawat. Dah empat hari aku
kat spital... .ganti-ganti dgn bapak aku....mak aku
baru sedar dari koma. Aku amek marker dan draw idong
samer mulut tengah tersenyum kat bandage mak aku... so
orang datang tengok taklah tensen sangat. Tengah aku
duduk melangok tengok nurse yg dari tadi nak enjet
bontot apek sebelah, tetiber Waty datang samer Haron.

"Salam maklekom!" Waty bagi salam

"Makekom salam" jawab aku sambil menjentik taik idong
dari jari kelingking...tercampak melekat kat dahi
nurse sebelah.

"How's your mum?" tanya Waty

"Hmmm. .cam gini lah... she still weak.. .dokter baru
buat skin grafting" jawab aku dgn nada sayu.

Waty kasi aku satu bakul buah-buahan....ader
durian, semangker, cempedak, kobis, timon, kelaper dan
buah paler. Aku amek dan letak kat one korner. Haron
berdiri di sebelahnyer, muker yek nak mampos.. salam
aku pun tidak. Gasakk dialah. Aku tengok si Haron nie
hensem kemain...macam Ameer Khan (suku sakat Kublai
Khan), dia punyer pakaian style...long sleeve butang
sampai abis, tuck in, sluar panjang samer kasut
sekolah... .talipinggang dia panjang digulung
kedalam..kalau dibiarkan terjuntai dari jauh orang
tengok macam tak pakai seluar. Aku jeles. Sampai
sekarang Waty tak pernah sebut-sebut pasal
Haron...matair atau tunang.. .aku pun tak tahu. Nak
tanyer takut orang kater aku kepoh plak. buat bodoh
ahh...nak buat aper lagi, Yg confirm Waty dgn dia ader
something special...kalau tak takkan biler berjalan
dia pegang pinggang Waty, abih ketawer-ketawer plak
tu..macam mesra gitooo. .aku masuk angin kluar asap.
,melepas!

Aku balek rumah lewat ari tu. Penat nak mampos.
,balik nak tido. Aper tak penat jln daripader Novena
sampai ke Mustafa Center lepas tu sambong jln sampai
Lavender MRT... .kawan aku tu kasi salah direction so
aku tersesat kejap.. nasib baik tak sampai skudai...
Nanti 13 Feb ader perjumpaan har raya. Kawan aku si
Saifudin ajak aku pergi...kater dia ader joget-joget
samer nyanyi-nyanyi samer tah aper lagi tah...dia
kater gerek,..Iain daripader yg Iain... .masok tv
katernyer..,tah betul tah tidal. Tapi menurut kawan
aku lagi satu memang betul ader recordingmasok tv..
.dia suruh kitorang pakai glamour-glamour sikit

Jam didinding menunjukkan pukol abis. Aku bukak
cabinet nak carik maggi Myojo TomYam...... .takder
plak. Perut suah lapar.. .lauk takda,,,satu bender
makanan pun takda. Ingat nak masak nasik tapi suah
luper dia punyer resepi camner (masak nasik pinpakai
resepi ke?). Terpakser aku keluar beli makanan. tipon
kawan aku yg tinggal kat blok ujung..ajak dia
temankan, dia takmu, katernyer dah suah mao masok
pukol 12.. .dia baru nak buat rumah. Jadi terpakserlah
aku klua sorang. Kedai kopi sebelah rumah aku 24 hrs
tapi aku takleh pergi saner. .pasal diorang jual
babi.. .takder melayu punyer stall..takkan aku nak gi
makan babi plak. .dah giler keper? The nearest 24 hr
restoran is far..aku kener naik teksi. Perut suah
takleh handle, teksi pun teksi lah. Tapi nie teksi pun
satu.. .suah satu jam aku tunggu, satu pun takmu amek.
Aku decide to cross over to the other side of the
road..pasal kat situ ader taxi stand dan banyak teksi
kosong tunggu . Trefik light tengah merah jadi takleh
cross, biler dia tukar ijau je ader bunyik at the same
time ader display nombor countdown kat sebelah tiang
dia. Aku ingat tu lombor countdown untuk memberitahu
pejalan kaki yg mereka ader beraper second lagi
sebelum lampu bertukar merah,.ruper-rupernyer
tidak…pasal biler tu nombor turun jadi kosong.. .tiang
lampu trefik tu terus terbang meluncur keudara macam
roket.

Kedai kopi ramai orang. Aku carik tempat duduk...
.tengah carik tetiber mater aku terpandang kat satu
lelaki.... .Haron. Kat sebelah dia ader pompon Iain yg
aku tak kenal, diorang tengah makan. Aik?? apa suah
jadi??...sapa pompon tu? Aku peratikan diorang
ketawer-ketawer...abih pompan tu cubit-cubit dia. Huh!
si Haron nie ader pompan Iain rupernyer .

'"Oi! Malim!"

Tetiber namer aku di panggil.... aku toleh kebelakang.

"Lerr Leman!.......aper kao buat kat sini?" balas aku
sambil tersenyum. Aku nendekati kawan lamer aku
Sulaiman.... dia tengah makan.... sorang

"Aku tinggal dekat sini je... .boring ahh mlm
nie....ni ah kluar makan kejap... .kao plak aper buat
kat sini?"

"Aku pun nak makan jugak nie....." jawab aku sambil
menoleh ke arah Haron

"Duduklah sini" pelawer Leman, "Eh kao kenal si Haron
tu?" sambung Leman lagi

"Huh??...kao pun kenal dia jugak?" aku teperanjat

"Maner bleh tak kenal.......dia tu budak sini.....
.yek nak mampos, dgn kiter sumer pandang takder mater"

"Pompan tu saper?" tanya aku lagi.

"Alahhhhh.. pompan tu mangser dia lahhhh....dia nie
kaki pompan,,, ,tah dah braper ramai pompan tah yg dia
kecewakan"

Fikiran aku terus melayang teringatkan Waty.
Apakah Waty akan menerima nasib yg seruper dgn
pompan-pompan yg Iain?

"So Malim, camner kao punyer kes dgn Azah?"

Pertanyaan Leman membuat aku terpaku,...dah lamer aku
tak dengar namer tu.



BERSAMBUNG

No comments: