Sunday, May 23, 2010

Malim pt2

Malang Si Malim (part 02)

Maner plak sabun nie... .ishhhh... orang nak cepat
nie. Mater aku merayau-rayau nencari sabun buku Dettol
yg slalu aku gunakan biler mandi. Badan samer rambut
sudah basah….tinggal nak gosok sabun je. Lerrr...sabun
jatuh dlm jamban!....that's the only sabun yg ader.
Takkan tak pakai sabun sey, kalau tak pakai lebih baik
jgn mandi tadi. .Lagipun aku misti nak pakai sabun,
badan aku nie bau hangit. Nanti kalau jumper Waty
malulah aku. Nak taknak aku pejam mater.. seluk lobang
jamban dan cekop sabun tu keluar......apsal lembik
plak sabun nie?…aku bukak mater.... sabun masih
berader kat dlm lobang jamban...abih yg aku pegang kat
tangan nie aper???......alamakkk! ! ! !...suah salah
cekop!

"Mak!!" teriak aku dari dalam bilek. "Baju owang yg
kaler silver samer bulat warner merah kat
tengah-tengah tu maner?" sambong aku lagi.

"Baju aper?" mak aku menjelma.

"Alahhhhh baju owang yg kaler silver tu.. .abih ader
punat warner merah kat tengah-tengah dia?"

"Baju tu?????....baju otromen tu kao nak pakai??"

"Akk ahh" angguk aku.

"Kan dah basuh baju tu" jelas mak aku.

"Lerrr..... .takper ah, owang pakai baju nie je"
sanibil mencapai baju Kuasa Ranger warnerr itam dari
dlm almari ku.

"Kao nie Malim....buat kerja cuber
perlahan-perlahan...nie asek nak kalang kabot ...samer
macam bapak kao.,.sebab tu one week after our marriage
mak mengandongkan kao....tak sadar beb, tau tau je
suah muntah-muntah" hujah mak aku.

"Yelahhhhh...owang dah lambat nie.....dah.. owang
pergi dulu.... .mlm nie takyah tunggu....owang balik
lambat" aku terus bergegas ke pintu.

"Oi Malim!....tengok tu !... seluar kao maner???"

"Heheheheh.. sori. .owang luper pakai"

Jam kat tangan aku (yelah takkan pakai jam kat
kaki plak) menunjukkan pukol 6: 00ptg. Hmmmmm tak
sempat nie. Aku tahan teksi. Teksi berenti. Aku naik.
Dah sampai je turun ah...takkan nak tido kat teksi tu
plak...kalau bapak aku punyer teksi takper jugak. 6:15
tepat aku sampai kat Paya Lebar MRT... .fuuh... ramai
orang beb... sumer nak shoping lah nie. Aku berdiri
kat depan control station, Waty belum nampak batang
idong dia lagi. Orang-orang berjalan mundar-mandir kat
depan, kekadang tu raser macam nak ulur je kaki nie
kasi diorang tersungkur. Dalam banyak-banyak orang
kelihatan Waty sedang berjalan ke arah aku. Dengan
T-shifl warner biru berseluar jeans sambil membawa
beg, dia mengukir senyuman........ aduhmak!...
manisnyeeerrrrrr…berdebar-debar jantungku.

"Hie!...sori i lambat...lamer tunggu?" tegur Waty

"Oh.. .takper.. .i baru sampai jugak" jawab aku
ringkas sambil membalas senyumannyer.

Aku tak tahu nak cakap aper..lidah aku tiber-tiber
cramp..nasib baik dia cramp kat dlm mulut..kalau dia
cramp kat luar? tak ke haru jadinyer. Waty begitu
ceria dan happy...senang aku melihat wajahnyer..macam
patung babi... sori…barbie. Kami berjalan menuju ke
Joo Chiat Complex tingkat dua tepi tangga belah kiri
sikit ikot jln utara arah matahari tegak. Sepanjang
perjalanan aku perasan orang-orang tersenyum simpul
melihat aku....aku pun aper lagi...riak kemain lah.
Tapi raser riak aku tak berpanjangan biler dapat tahu
mengaper mereka tersenyum... ... zip seluar aku pecah!
Keringat sejuk muler membasahi dahiku....aku menjadi
gunda gulana.. .tak tahu sama ader Waty perasan ke
tidak...camner nie???. .takkan aku nak biarkan seluar
aku melopong je cam gitu?..masuk angin lah nanti.

"Kenaper? nampak u berpeluh sakan nie?" Waty tetiber
tanyer.

"Ooh.. .takder... .panas arinie...(gulp)...." jawab
aku ringkas.

"Ohhhh panaassss..padanlah zip sluar tu u turunkan"

MAKKKKKKKKK DIA TAHUUUUUUUUUU!!!



BERSAMBUNG

No comments: