Tuesday, May 25, 2010

Malim pt5

"Bapak!!" aku pekik.. .Waty tepranjat sampai tercampak
kueh baulu masok dim baju dia, "Buat apa bapak
datang!" herdik aku lagi.

Perasaan marah tetiber je datang aku suah takleh
handle lagi. .dah tak kisah ader orang ke tidak ...aku
blast. Waty dan yg Iain salam mak aku terus mintak
diri . . diorang takmu campor hal keluarga aku.
Sebelum pulang Waty sempat memalingkan mukernyer ke
arah aku, raut wajahnyer menunjukkan raser simpati
terhadap aku dan mak aku. Aku meminter maap pader
Waty....she said it's ok, dia paham.

"Kemana abang nie???....sekian lamer abang menghilang
[sob..sob..sob]" mak aku bersuara sambil menitiskan
airmater.

Aku duduk sementara bapak aku muler masuk ke dalam
rumah. Tangannyer terketar-ketar, wajahnyer macam
penyu baru lepas kener sodom dgn penyodoman yg meyayat
hati. Perasaan marah bertukar menjadi kesian. Ya
Allah! Camner bapak aku bleh jadi tak tentu arah
camnie?

"Begini Jenah,sebelum abang citerkan aper yg telah
terjadi. .terlebih dulu abang ingin meminter maap
sempena hari baik bulan baik ini abang ingin meminta
maap pader awak dan Malim..abang betul-betul menyesal
di atas perbuatan abang yg tidak bertanggungjawab ini"
jelas bapak aku tersekat-sekat.

"Kenaper bapak menghilangkan diri selamer dua tahun??
kitorang sumer ingat bapak gol....aleh-aleh je timbul"
tanya aku. .walaupun aku dah tahu kemaner bapak aku
pergi for last two years.. .but i want to hear from
his mouth.

Ramai orang cakap yg bapak aku pergi Batam... dia ader
isteri lagi satu kat saner. Kakak aku tak tahu and mak
aku refuse to believe. Tapi oleh kerana pakcik aku
sendiri yg nampak dia kat saner, mak aku percaya
jugak. Aku nak pergi saner nak carik bapak aku tapi
mak aku kater toksah, mak aku kater kalau bapak aku
betul-betul sayangkan keluarga dia kat S'pore dia akan
balik jugak one day. Betul jugak cakap mak aku..ni hah
bapak aku dah ader kat depan mater. Sigh busuk-busuk
pun bapak kandung sendiri jugak.

True enough, bapak aku mengaku yg dia dah kahwin dgn
pompan Batam.... .tapi sekarang dah bercerai pasal
pompan tu sebenarnyer lelaki, bapak aku kener tipu.
.toksah tanyer aku camner they can Iive together for
the past two years. Aku raser bapak aku kener
guner-guner (black magic ler). Anyway dia dah
betul-betul menyesal den berjanji tidak akan
mengabaikan kami sekeluarga lagi.

Bersyulaar ke hadirat Illahi kerana telah memberi
peluang kpd bapak untuk insaf, tak sia-sia lah doa aka
dan mak setiap hari. Hari Raya tahun nie meruperkan
hari raya yg penuh bermakner bagi kami sekeluarga.
.bapak dah pulang.

Sumer ini telah aku criterkan pada Waty..,i mean i
have to, pasal she was there and i don't want her to
have any misunderstanding or misconception (bebwal
omputeh plak budak seykor nie...trajang kang). Lagipun
aku memang cukup percaya dgn budak Waty nie (lu suah
syok kat dia sebab tu lah lu percaya kat dia kan?).

Hari Sabtu...aku on the way to rumah Waty.. aku sorang
je, tapi kat dlm mrt ramai orang lah, sumer aku tak
kenal. Ramai sey orang pakai baju kurung, sumernyer
berhari raya. Budak-budak melayu nie kalau pakai baju
kurung memang kelihatan manis dan anggun. . suker aku
tengok. .memeriahkan lagi suasaner berhari raya.
Teringat aku kat Waty time dia datang rumah aku.. .dia
pun pakai baju kurung jugak. .if only remajer melayu
kiter dapat pakai baju kurung hari-hari kan bagus.
Sekarang yg pakai baju kurung hari-hari ialah
makcik-makcik dan nenek-nenek.

Kebudayaan Melayu bukan setakat dari tutur kater budi
bicara sajer, tapi juga dari segi pakaian Mungkin
kalau cara pakaian ini diterapkam dulu, maka
nilai-nilai budi bicara akan tersemai dgn tidak secara
langsung. Apa lah guna kiter hidup di negara timur
tapi dicorak dgn adat kebaratan. Oang barat sendiri
mengagungkan budaya barat mengaper orang timur takleh
mengagungkan budaya timur?

Salah siaper?.... .tepuk dada tanyer selera.. .berat
mater memandang berat lagi baku memikul. Bayangkan
aper akan tejadi kalau lagi sepuluh tahun dari
sekarang namer Melayu setakat hanyer di surat beranak
ajer? Muker melayu, namer melayu tapi perwatakan
Inggeris. Hang Tuah kater 'takkan melayu ilang
didunia'...sejauh maner frasa ini dapat bertahan?

Ok.. Aku suah terkluar ring...sepatutnyer aku tulis
criter nie tapi sekarang suah Iain topik plak. .jgnlah
marah...inilah satu-satunyer cara untuk aku berdakwah,
kalau nak terus direct tulis pasal melayu saper yg nak
bacer?

"Assalamualaikum!" aku bagi salam... . rumah Waty
tutup... aku ketok rumah dia. . eh ketok pintu...ketok
rumah mana bleh dengar.

Pintu dibukak. Tercegat Waty kat depan pintu.. .pakai
T-shirt samer sluar pendek. Serba salah dibuatnyer...
.issshhh.. .dia pakai sluar pendek plak.... silau
mater aku. Waty tersenyum.. rambutnyer lurus
berkilauan. actually ader wavy-wavy sikit towards the
end. dia salah layer .. sekarang dah jadi macam tudung
saji

"Kenaper lambat??" tanyer Waty dgn nada yg penuh
kemanjaan.

Tertelan air liur....first time aku dengar suara dia
gini punyer manjer. Tersengeh-sengeh aku.

" Jemputlah masuk. .rumah I takder orang" sambung
Waty.

Huh??? Takder orang! Deynie biar betikkkk!! Rumah
takder orang abih suruh aku masuk...dah lah tu pakai
sluar pendek samer T-shirt plak. Beraninyer dia...
.tak takut dgn aku ke?

"Errrr takperlah Waty..,i .... i...takleh masok kalau
rumah u takder orang" jawab aku

"Apsal???"

"Err. .i nie jantan takleh dipercayai tau" balas aku

"Oh iyee kee??.... .boleh percaya kee aper yg u cakap
nie??" jawab Waty sambil ersenyum.

Huh? Dia tak percaya yg aku ni takleh dipercayai??
Aiseyman. . ahhh. .masuk je lah. .hari raya katerkan.

Kuar cuaca mendung...hmmmmmm nak ujan ler tu. Angin
kencang.. .Waty terus bergegas ke dapur nak angkat
galah jemuran katernyer. Dari ruang tamu aku dapat
melihat dia nembongkok kehadapan mencapai
galah.....fuuhhh!...real beb...tak payah lah aku
describe korang aper yg real...nanti yg poser nam
terbatal plak. Tetiber......"AWWWW !' Waty menjerit
Aku meluru ke dapur…oh yah at this moment ujan suah
turun dgn lebatnyer, air gelombang, nelayan takleh ke
laut, petani takleh kesawah... aku nampak Waty
terduduk kat lantai sebelah tingkap..

"Kenaper Waty?" aku tanya

"Jari i nie hah....aduuuuuss… tercepiit kat galah
tadi" jawab Waty sambil memicit-micit jarinyer.

Aku duduk disebelahnyer sambil memerikser jari
jemarinyer yg halus lagi puteh. Hujan di luar semakin
lebat.... .BEDEBOOOMMM!! Bunyik guruh….Waty terpranjat
dan tah camner tah terpelok aku…..





BERSAMBUNG

No comments: