Thursday, May 27, 2010

Malim pt9

Kring. .kring..... .kring...kring..... (teka bunyik
aper?... .helicopter?.. ,kepala otak kao!....bunyik
tipon ahhh bodoh!.... .jgn mare).

Aku baru lepas beraks......kelam kabut aku lari nak gi
angkat tipon.

"Hello" jawab aku

"Hello" ader suara pompan...lembut, " Boleh saya
berbicara dgn Mas Malim?" isshh telo Indonesia ahh .
aku raser aku kenal dgn budak nie.

"Ya...sini Malim bicara...siapa di sana?" gua pun dah
ikut telo dia

"Heyyy! Malimmmmm! .Apa kabar kamuu?"

"Azah?"

"Yaaahhhhh... saya Azah.. .kok kamu kenal?" suara Azah
begitu ceria dia hepi nak mampos.. .macam baru dapat
salam dgn michael jeksen.

"Masa tak kenal dgn suara yg lembut begini... .kamu si
telfon dari mana?" tanya aku.

"Saya di rumah Paman...di Kembangan…kamu apa kabar?"

"Baik Alhamdulillah....... .kapan kamu sampai di
sini?"

"Baru semalam.... .kangen sekali sama kamu.. .kita
jumpa yok?"

Alamak nie ah yg aku taknak nie..... .baru sebut-sebut
namer dia suah datang ...ishhhhh.... .abih sekarang
dia nak jumper aku. Aper nak buat suker tak suker aku
terpakser jumper dia....kesian plak datang jauh-jauh
dari Bandung. Aku janji dgn dia jumper kat Paya Lebar
MRT.. .pick up point for L drivers.. alahhh kat teksi
stand ah. Azah nie sebenarnyer budak pompon Indonesia
yg aku kenal duluu, dia nie heavy dgn aku...tapi aku
anggap dia macam kawan biasa. Time tu dia datang
S'pore sebagai student dekat La Salle School of Fine
Arts. Aku kenal dia kat KFC Kallang.. .aku dgn
Leman…dia dgn kawan dia. Dia dapat tahu yg aku takder
aper-aper dgn dia, so dia frust .threatened nak bunuh
diri...aku nasihatkan dia... .akhirnyer dia cool doom.
.tapi dia kater dia akan tetap mencintai ku (kental
siak lu)..lepas tu dia balik Bandung. Dia tulis surat
kat aku dua kalia lepas tu Pak Harto kener berenti
kerjer, kat saner riot terus dia tak tulis tulis lagi.
The latest yg aku nampak dia time aku tengok Dunia Jam
10, aku nampak muker dia kat tv tengah diri atas bas
sambil mengibar-ngibarkan bendera Manchester United.
Lepas tu polis suruh dia turun. .pasal dia join salah
riot. Azah kecewa pasal si Leman lah, Leman yg
memandai-mandai cakap dgn Azah yg aku pun syok kat dia
jugak...abih si Azah suah percaya..aku tak tahu hal.
So bila Azah declare love to me (makkao! kental siol!)
aku pun tell her the truth.. . and the truth really
hurt her a lot…sampai dia breakdown dan sengajer
berdiri kat sebelah orang tengah potong rumput hoping
that the grasscutter tak perasan dan tertebas kepaler
dia. Nasib baik aku ader kat situ…aku sep dia lah.
Ahhhh...sekarang korang dah tahu kan saper Azah tu...
.so the question is why she come back here?

Aku tepranjat biler nampak Azah... .muker dia
sebijik macam muker Waty. Dia suah potong rambut, dulu
rambut dia panjang straight…sekarang suah pendek.. and
she look sweeter than before. Kami duduk kat Mc
Donald's berbual-bual. Dia kemari pasal nak arrangekan
bapak dia punyer bisnes at the same time nak jumper
aku.

"Kapan kamu mao pulang ke Bandung?" tanyer aku.

"Oh. .kapan kapan saja....pokoknya saya mao habiskan
masa bersama kamu sepuas-puasnyer, baru boleh pulang"

"Papa kamu tak kan marah kamu lama-lama disini?"

"Tidak...papa sibuk... .mana ada masa mao jagain
saya…lagipun paman kan ada disini" balas Azah sambil
kuis bijan yg terselit kat gigi dia.

Hmmmm....lain plak aku tengok dia kali ini. Dia nampak
lagi matured dan anggun...and. perwatakannyer pun
sedikit berlainan. Air muker die bersih...wajahnyer
tenang........oh no!.... .takkan aku syok kat dia
plak?.....no lah....cannot be. Tetiber je aku dengar
lagu Jennifer Paige.. .Crush.....

Lepas makan kitorang gi Orchard jln-jln. Azah
begitu terpegun melihat bandar kosmopolitan yg begitu
pesat membangun...the last time she was here Taka
masih belom siap, Dia puji kota Singapura yg begitu
indah dan canggih, Azah kater nak shopping....dia
suruh aku pilihkan baju untuknyer... so aku
pilihkanlah... aku pilih baju yg ader
bunger-bunger...murah je beb, $12.90 je. Dia kater dia
akan pakai baju tu buat tido… dia kater dia nak
mimpikan aku. Aku tersengeh macam budak bodoh. Tanpa
aku sedari mlm sudah berlarutan.. .huh...aku raserkan
begitu cepat sekali.. ,kenaper ye? baru lah aku
betul-betul hepi ..hmmmmm. not bad jugak budak Azah
nie, kelakar dan senang diajak berbual. Ader semacam
jalinan kemesraan yg sukar nak kuluahkan melalui
kater-kater.

Pukol 2:30 pagi! Mak oi! suah pagi. Kami duduk di
atas bangku di Marina Bay. Angin pagi begitu dingin
sekali..sedingin air mata kucing yg ditarok ais.
Sesekali angin itu menghembus direct ke muker kami,
bintang-bintang bertaburan di angkasa. .beberaper ekor
nergastua terbang megah melewati bintang-bintang itu.
Azah menggenggam erat tanganku. Aku rasakan kelembutan
jari jemarinyer seperti kapas putih yg bersih. Jiwaku
dikejutkan dgn rasa yg bergelora memukul setiap ruang
hati yg minta dilepaskan. Aku bermain dgn perasaanku
sendiri, perasaan yg aku sendiri tidak mengerti,
perasaan yg begitu halus, begitu sepi. Namun kesepian
yg kurasakan seperti terubat di saat tangan itu
mencecah kulit tanganku.

"Azah!!!......Setan kamu!" tetiber ader satu suara
mengejutkan kami dari lamunan.

Wajah Azah tetiber pucat...sepucak pontianak yg baru
sajer jadi pontianak. Seorang lelaki bermisai tebal
merenung tepat ke arah kami…mukernyer fierce nak
mampos. Saper dekniee???





BERSAMBUNG

No comments: