Sunday, May 30, 2010

Malim pt11

Orang ramai memenuhi oditorium IRAS. Aku, Suzi, Leman
dan Sahar duduk kat tengah-tengah. Kitorang sumer
dapat door gift dalam kotak .. .no.. .kitorang sumer
dapat kotak dlm door gift.. .err...no...kitorang dapat
kotak doorgift samer keris kat dalamnyer or kitorang
dapat gift dekat door yg dibungkus kotak?.. .eh bukan.
.kitorang dapat kotak yg disertakan dgn keris kat
door... .eh camner nieee?!......no lah, kitorang dapat
keris kotak kat door gift....or izzit kotak keris yg
ader keris kat door as a gift?.....
lerrrrr....sudahlah...aku pun blur, pokoknyer kitorang
dapat something biler nak masok oditorium. Aku ingat
diorang kasi nasik ayam ke per...rupernyer keris
ukiran, style jugak

Yg jager kat pintu masok bukan main sibuk aku
nampak. Nak nak budak yg pakai baju Melayu satu sut
warner cokelat tengah bawak walkie talkie
mundar-mandir kalahkan bapak pengantin...macam bagus.
Walaupun hari raya dah nak abis...tapi susana dapat
diraserkan, kerana yg datang sumer mengenakan pakaian
hari raya. Aku nampak Waty dgn Haron duduk kat
depan.... Suzi plak asek menjeling ke arah mereka
berdua.

"Suzi.......errrr....bleh i tanyer sikit?" aku
bersuara.

"Hmm...bleh...aper dia?"

"Camner u bleh kenal Haron tu?" sambung aku
lagi...curious beb.

Suzi terdiam sejenak...hesitated, tak tau nak cakap ke
tidak... akhirnyer dia bersuara jugak,

"Before that.... Suzi nak tabu..... adakah abang Malim
dgn Haron tu kawan rapat atau sedare?" tanyer
Suzi...... .alamak dia panggil aku abang lerrrr.

"Ohh...tak ahh.. .sebenarnyer i kenal Haron melalui
Waty...si Waty tu my friend...other than that i tak
kenal si Haron tu" jawab aku

"Oh I seee, baiklah kalao abg Malim nak tahu Haron tu
bekas tunang Suzi… one week before kiter nikah...dia
mintak break, katernyer...dia dah tak sukerkan Suzi
lagi" jelas Suzi dgn nada yg penuh keciwa.

"Huh?........how can he do that????.
.tsk.tsk..tsk....tergamaknyer dia........abis
preparation sumer dah buat?" aku terpranjat mendengar
penjelasan itu.

"Dah..sumer suah siap...kad suah klua.....itu ah yg
buat abang Sahar mengamok" sambung Suzi lagi. "Tapi…yg
really really buat kiter sekeluarga marah ialah....
dia tak bayar balik duit bapak sebanyak sepuluh ribu
dollar…dia kater dia nak pinjam kejap buat preparation
for our wedding...dia kater dia datang dari keluarga
susah and he's the only child.. .mak dia berharap
sangat nak buat majlis. Tapi biler duit dah dapat dia
terus menghilang" sambung Suzi lagi.

"Abih tak repot polis?" tanyer aku.

"Suah repot.......tapi polis suruh kiter settle
sendiri...diorang kater nie domestic affair...lagipun
there's no black and white yg mengaterkan kiter kasi
dia pinjam duit tu... .kalau kiter still want to
pursue kiter kener pasang lawyer... .tapi kiter maner
lah mampu nak pasang lawyer...that ten thousand dollar
is the only saving yg kiter ader"

"Biler perkara nie berlaku?" tanya aku lagi.

"Last year" jawab Suzi, "Dah lah...tak guner nak
pursue lagi..Allah sahajalah yg akan membalas
perbuatannyer... bapak pun dah meninggal" suara Suzi
tersekat-sekat... air mater muler membasahi pipinyer
yg putih.

Aku sungguh simpati dengan nasib Suzi. Kesian
sungguh, perasannyer telah dipermainkan oleh lelaki yg
tak bertanggungjawab! Memang betul lah aper yg orang
cakap pasal si Haron tu, sesungguhnyer dialah setan yg
bertopengkan maknusia...... Adakah Waty juga akan
nenerima nasib yg samer seperti Suzi?... .Tidak! Aku
tidak akan biarkan si setan itu menjahanamkan idop
Waty!

Majlis berjumpaan itu sangat
menghiburkan...barulah nie aku nampak wajah Suzi
kembali ceria... .budak yg pakai baju cokelat tu asek
keluar masok stage je...dia conduct game...ader satu
kali tu dia nak panggil aku naik atas stage...tapi tak
jadi...agak dia terpandang punat pemantau cahaya aku
yg blink dari tadi tak. Kat koner oditorium tu ader
satu videoman...jamban dia baik.. .pawer...kalau masak
lauk lemak , satu ladang kelaper Felda pun takleh
lemak. Leman dari tadi asek korek idong... dah lah
tu.. .dia jentik plak taik idong dia kat orang
depan.... si Sahar plak asek garok je. Suzi duduk kat
sebelah aku... sesekali tu bahu dia terkener bahu
aku.... dan kekadang tu tangan tersasul terpegang
tangan dia... .tapi dia buat bodoh je.... .tah camner
tah last-last tangan aku permanent kat atas tangan
dia..... aku gosok-gosok tangannyer dgn
perlahan…takder efek. Aku tengok dia...dia tak tengok
balek...aku terus gosok macam gosok gigi....takder
efek jugakI mak ai deynie kulit tebal siak.. .biler
aku tengok bawah ruper-rupernyer aku gosok tangan aku
sendiri... sebab tu ah dia tak sadar. Aku tak
bergerak-gerak langsung…mater aku terpaku melihat
pentas..... .sampai kepaler kener semut-semut. Perut
aku tetiber teraser senak.... angin banyak.... aku
raser nak terkentot.... nie kalau aku lepaskan mesti
bau punyer. Suzi ader kat sebelah...takkan aku nak
lepaskan sey...malu lah aku nanti. Satu demi satu
gugusan angin muler mengattack perut aku, angin-angin
itu mintak dilepaskan. Batin aku menjerit meminta
tolong... di mana akan aku lepaskan?....di mana? Muker
aku suah cramp....suah tukar jadi biru...keringat
sejuk muler membasahi dahiku. Aiseyman! camner bleh
camgini plak nie? Aka tengok Sahar...aka tengok
Leman….diorang tengah khusuk tengok pentas. Suzi
menoleh ke arah aku sambil berkater,

"Boled tahan tak?"

Aku hanyer tersengeh-sengeh.... di dalam kesengehan
itu terlepas juga satu dentuman yg amat hebat lagi
bertenager

"Boooooooooo0000000000000TTTTTTTTTT "

Satu oditonum terkejut... sumer senyap......... sumer
menoleh antara satu sama Iain....hingga

"Mak!....cik nie tadi yg kentot" ader budak kat
belakang meng announce dgn kuat dan clear sambil
menunjukkan jari telunjuknyer ke arah aku.

Selesai je show...kiter diarahkan ke dewan
serbaguna untuk jamuan. Suzi pergi jumper
members-membersnyer sementara aku Leman dan Sahar
beratur nak amek makanan. Sambil makan kitorang
berbual-bual. Aku nampak budak yg pakai baju cokelat
tu lagi kat atas stage dewan tu..dia buat song
dedication. Tengah makan tetiber aku terdengar namer
aku di sebut :

'LAGU SETERUSNYER DITUJUKAN KHAS BUAT ABANG MALIM
DATANGNYER DARI SUZIELAWATI BTE ABD RAHMAN DENGAN
UCAPAN JEMPUTLAH BERTANDANG KE HATI YG SEKIAN LAMER
KOSONG NIE’

Lagu Dr Feelgood nyanyian Motley Crue.

Aku pusing ke belakang, nampak Suzi di sudut sana..
.tersenyum simpul bersamer tiga orang kawannyer. Ader
semacam satu kerlipan cahaya kat mater dia biler dia
memandang ke arah ku, air mukernyer ayu dan lembut,
bibirnyer bak delimer dikupas... aku raser macam kat
dlm dewan tu hanyer kiter berdua je....eh aper aku
merepek nie??.. Ahhhhhhh dia memain je...takkan lah
dia serius...baru ari nie aku kenaI dia. Sambil
tersenyum, Sahar menepuk bahu sampai terjatuh punat
pemantau cahaya aku ..... .Leman tersengeh-sengeh.





BERSAMBUNG

No comments: