Monday, May 24, 2010

Malim pt4

Hari Raya suah masok hari kedua. ,aku ingat nak amek
poser nam arinie, tah camner tak jadi plak..pasal Waty
tipon aku mlm semim ajak aku klua gi jalan raya,dia
suruh aku join sekali dgn kekawan dia. Aku pun arinie
takder aper-aper plan so aku setuju lah.

"Mak arinie kawan owang nak datang tau" aku bagitau
mak

"Ramai kawan kao?" tanyer mak aku

"Tak ah...ader lebih kurang 2645 orang, 516 Ielaki yg
belennyer pompan...lepas tu owang nak ikot diorang jln
sekali"

"Hmmm.. datanglah. .mak pun takder maner nak
pergi...tunggu bapak kao balik nie... .ishhh tak
balek-balek owang tua nie dari tahun lepas" jawab mak
aku

"Sudahlah mak luperkan sajer bapak tu. .dia dah tak
ingat kiter lagi"

Mak aku muler menitiskan air mater...terisak-isak
orang tua tu. .kesian plak aku tengok dia. Bapak aku
pun satu..ilang tah kemaner tanpa kabar beriter.

"Lerrr...dahlah tu mak...toksah dok ingat-ingat kat
bapak tu lagi, mak konsentret kat idop mak suah...
owang kan ader, owang bleh jager mak" aku cuber
memujuk mak aku yg dah terisak-isak macam nak giler.

"Mak ...[sob..sob..sob]...mak sedih lah
Lim....[sob..sob..sob]..aper salah mak sampai
diperlakukan begini?"

"Yelah..owang paham perasaan mak camner..tapi takkan
mak terus nak tunggu bapak sementara idop mak sendiri
dirundung kesedihan memanjang...sampai biler mak...nie
dah dua kali ari raya bapak takder..sudahlah tu
luperkan sajer bapak tu" sambung aku.

"How dare he treat me this way...kalau dia balek i'm
gonna give him a piece of my mlind...that twerp!!"
balas mak aku.

"Ahh cam gitu lah....dah jgn sedih-sedih lagi..ni kan
ari raya....owang nak standby nie, .kejap lagi Waty
samer kekawan dia datang"

ASSALAMUALAIKUM!!

"Waalaikum salam" aku
menjawab.....................ahhh suah sampai pun.

Waty pakai baju kurung warner ijau pucuk pisang udang
samer selendang sangkut kat bahu...kat selendang tu
ader tulis MISS GEYLANG 2009. Dia kelihatan manis dan
ayu...lesung pipit dia dlm, boleh letak ball bearing.
Bulu maternyer lentik, bulu idong aku tak perasan
lak... .dia tersenyum kat depan pintu rumah aku...
.kat belakang dia ader ramai orang... sumer pakai
pakaian tradisi Melayu...berkaler-kaler.. ader sorang
kawan dia yg lelaki tu pakai jubah oren, kepaler dia
botak bawak tasbih besar.

"Ahhhhh jemput masuk silakan" aku mempelawer diorang
masok....fuuhh punyer ramai...satu rumah bau stokin.

Ader yg duduk kat atas kosie ader kat atas carpet. .yg
lebihnyer kat atas meja. Riuh rendah rumah aku....
.meriah sungguh suasaner. Indahnyer sungguh di hari
raya ramailah orang bersukaria (2x).

"Maner satu Waty?" tanyer mak aku.

Waty dgn pantas mengangkat tangan sambil menyalam
tangan mak aku. ,,yelah maner ader orang salam kaki.

"Selamat hari raya makcik...aper khabar?" tanyer Waty
kat mak aku

'Selamat Hari Raya...alhamdulillah makcik
sihat......." balas mak

Tengok mak aku dgn Waty bukan main rancak lagi bebwal.
.hmmm its a good sign!

Separoh dari pader orang yg datang suah balik…they got
other plans…so tinggal Waty, adeknyer Salwa dan dua
orang kawan dia Aishah dan Basiron. Aku sedang bersiap
kat dalam bilek.... cannot decide nak pakai baju
melayu kaler aper.. .dah nak masok tiga jam aku masih
lagi belom boleh decide... .finally aku decide to
pakai polo T-shirt .. .lagi senang. Biler aku kluar je
aku dapati sumer lepak tertido.

'Assalamualaikum" ader orang bagi salam kat luar.

"Waaalaikum salam" aku jawab.. .yg Iain sumer
tersentak tak agak-agak. "Bapak???"

Aku terperanjat biler melihat bapak aku kat luar. Mak
aku terberdiri...maternyer tak kelip.

background suara takbir hari raya kat tv. menambahkan
lagi kesayuan suasaner. Wajah bapak kelihatan sedih
dan Iemah, baju dan rambut tak terurus...jambang dan
misai panjang nak mampos...aku hampir-hampir tak kenal
kalau tak kerana tahi lalat besar kat dahinyer. Dia
bawak beg plastic kaler merah yg bertulis "Fu Kwee
Siang Dried Minced Pork"

"Bapak ke nie?" aku bertanyer inginkan confirmation.

Air maternyer tetiber meleleh membasahi pipi macam air
kencing budak yg terkencing dlm seluar..deras dan
licin. Dia tunduk sambil mengesat idong.... dgn
perlahan dia mendongak membuker
mulut........".HAAACHOOOOH!!"

"Malim...... .Jenah" dia bersuara sambil memandang ke
arah aku dan mak.



BERSAMBUNG

No comments: